tiistai 18. toukokuuta 2021

Viron automatka 5, 2020

AUTOMATKA HAAPSALUUN 17-19.8.2020

(Ajoreitti jutun lopussa)

Matkailu oli joka puolella maailmaa aallonpohjassa, pandemiaksi luokiteltu kulkutauti oli levinnyt kaikkiin maanosiin. Koronan ensimmäinen aalto oli sivuutettu kesällä 2020. Toisen aallon odotettiin saapuvan Eurooppaan syksyllä. Suomessa oli kuollut koronaviruksen aiheuttamiin sairauksiin 330 ihmistä, Virossa 60 ja maailmalla 800 000. Rokotteet eivät ole vielä valmiita, niiden testauksessa kuluu aikaa. Tilanne Suomessa ja Virossa oli kesän aikana kehittynyt niin hyväksi, että matkamme Viroon saattoi tapahtua turvallisesti. Laivat Helsingin ja Tallinnan välillä kulkivat normaalisti. Matkaan lähtivät samalla autolla Kaija, Jarmo, Ulla ja minä.

MAANANTAI 17.8.2020, SAAPUMINEN HAAPSALUUN

Lähdimme Helsingistä Eckerö Linen ms Finlandialla klo 9.00. Nousimme hissillä laivan autokannelta maskit naamoilla yksiön kokoiseen Kapteenin Loungeen 7. kannelle, jossa meillä oli oma serviisi. Emme olleet missään vaiheessa tekemisissä muiden matkustajien kanssa. Maskeja ei vielä juurikaan käytetty. Oli vain kättelyjen välttäminen, yskiminen hihaan ja metrin, parin metrin etäisyydet yleisillä paikoilla.

Merimatka joutui nopeasti ja saavuimme Tallinnaan 2,5 tunnin kuluttua lähdöstä. Painuimme heti tien päälle. Ajoimme Tallinnasta länteen Tabasaluun ja sieltä Türisalu pankille. Pidimme pienen tauon näköalapaikalla ja katselimme jyrkänteen reunalta merelle. Kaiteita ei ollut. Aurinko paistoi nätisti. Jatkoimme Keilajoelle, jossa katsastimme putouksen ja kaarisillat. Taiteilija maalasi putousta, nyökkäsimme hänelle. Diesel maksoi 99,9 senttiä litra, Suomessa 1,20.

Kolmas pysähdys oli Padisen luostarin raunioilla. Emme päässeet luostarin sisälle, sillä oli maanantai ja luostari kiinni. Aikaisemmin se on ollut aina auki, eikä sinne ole ollut minkäänlaista kulkuestettä tai pääsymaksua. Olen käynyt siellä usein ohi kulkiessani, sillä rauniot ovat isot ja hyvin säilyneet. Siellä on hyvä tunnelma ja paljon nähtävää. Kirkkosali on iso ja torniin pääsee. Ruotsin kuningas Maunu on antanut 1300-luvulla Padisen luostarin munkeille luvan kalastaa lohta Vantaanjoesta. Siitä ajasta muistuttavat vieläkin Helsingissä kaupunginosat Munkkivuori, Munkkiniemi ja Munkkisaari. Ajoimme Linnamäen kautta Haapsaluun.

Majoituimme Haapsalussa Viieristi Majaan. Saimme huoneet, keitimme kahvit ja lähdimme kylille. Viieristin Majatalo on Haapsalun keskustassa sijaitseva vanha, kaunis puutalo. Alakerrassa on toiminut eri aikoina ainakin kahvila, eläinapteekki ja taidegalleria. Yläkerrassa on kuusi vierashuonetta ja päätysali. Talon edustalla on aukio, Haapsalun Viiskulma. Parvekkeelta voi pitää kansanjoukoille juhlapuheita.

Kävelimme Kuursaalille, josta jatkoimme rantaa pitkin Wiigi Kohvikiin myöhäiselle lounaalle. Matkalla pysähdyimme Tsaikovskin penkille kuuntelemaan musiikkia. Aurinko paistaa aina Wiigi Kohvikin terassille ja niin se paistoi nytkin. Syötyämme kävelimme vanhojen puutalojen reunustamia katuja pitkin pääkadulle paloaseman luo. Siinä oli polkupyöräliike, joka myös vuokrasi pyöriä. Saimme jokaiselle mieleisen fillarin. Meillä oli mukanamme omat kypärät. Juhlistimme onnistunutta vuokraustapahtumaa istumalla hetkeksi viereiselle terassille. Virolaisia lomalaisia oli liikkeellä, ei juurikaan ulkomaalaisia.

Pyöräilimme pitkin Haapsalua, kaupunki oli rauhallinen ja autoilijat kohteliaita. Ajelimme kapeilla kaduilla vanhojen puutalojen katveessa. Taloilla oli isot, vehreät pihat. Oli idyllistä. Nautimme iltapalaa Ravintola Müüriäärsessä. Tultuamme majapaikkaamme, tapasimme talon vanhan isännän. Oli kiva vaihtaa kuulumisia.

Ilta pimeni vähitellen. Oli tyyntä, lämmintä ja poutaa. Kävimme maata vanhaan hirsitaloon, jonka huoneet oli säilytetty pieteetillä entisellään. Ikkunoissa oli vaaleat pitsiverhot.

Jonotimme laivaan Helsingin Länsisatamassa

Pidimme laivan yleisissä tiloissa maskeja

Matkustimme Helsingistä Tallinnaan tilavassa Kapteenin Loungessa

Juhlistimme onnistunutta pyörien vuokrausta

Auto ja polkupyörät olivat yön Viieristin Majatalon pihalla

TIISTAI 18.8.2020, TERVEYSTIELLÄ

Heräsin ennen muita ja tein pienen aamukävelyn. Lähistöllä oli Viron vapaussodan muistomerkki, rantapuisto, vanhoja puutaloja ja kaksi pikkukirkkoa. Osoitteessa Kooli 5 näin Ilon Wiklandin talon. Wikland tunnetaan Astrid Lindgrenin lastenkirjojen kuvittajana. Esim. Melukylän lapset, Veljeni Leijonamieli, Katto-Kassinen, Ronja Ryövärintytär.

Lähdimme pyörillä Konditoria Teele Kohvikiin aamiaiselle. Kahvi, pulla ja lihapiirakka maksoivat kolmasosan Suomen hinnoista. Mielipullani kaneelisai maksoi 55 senttiä.

Tallinnasta Ristin kautta Haapsaluun on 1900-luvun alussa kulkenut juna. Nyt kiskot ovat poissa, mutta ratapenkka on kunnostettu kevyen liikenteen väyläksi. Lähdimme ajamaan Terveystieksi kutsuttua pyörätietä Ristiin päin. Kapea hiekkatie oli alkukaarteen jälkeen viivasuora, ja se meni korkeassa pensastossa metsän keskellä. Ajoimme Uuemõisan vanhoille tammipuille asti ja samaa reittiä takaisin.

Saavuimme Haapsalun asemalle, jonka ratapiha on vetureiden ulkoilmamuseo. Koristeellinen asemalaituri on valmistettu Tsaarin vierailua varten. Yli kahdensadan metrin pituinen katettu laituri ottaisi Tsaarin edelleenkin vastaan milloin tahansa, on se niin hieno. Aseman edessä on tienviitta, jossa on etäisyyksiä moniin tunnettuihin paikkoihin maailmassa. Betlehem oli jostain syystä poistettu.

Jatkoimme ajoa Fra Maren kylpylälle ja sieltä takaisin rantoja pitkin Muhun salmessa hukkuneiden muistomerkille. Pyörä on siitä oiva kulkuväline, että polkiessa ehtii nähdä paljon. Menimme lounaspitsalle pääkadun sisäpihan ravintolaan. Sää oli mitä mainioin, lämpötila oli +25 astetta.

Ehdimme ajaa vielä kantakaupungin ympäri, ennen kuin palautimme pyörät klo 17.00. Ulla osti uuden pyöräkypärän, entinen pihalätkäpäähine jouti roskikseen.

Nautimme pitkän illallisen Wiigi Kohvikissa auringon laskiessa iltamme lopuksi. Taapersimme pimeällä Viieristin saunaan, mikä oli ihanan perinteinen. Matkalla poikkesimme Kuursaaliin, jossa oli puhkupillikonsertti.

Istuimme Jarmon, Pekan ja Eeron kanssa ulkopenkeillä saunomisen lomassa. Oli samettinen ilta. Rouvamme olivat menneet nukkumaan.

Ilon Wiklandin talo osoitteessa Kooli 5

Wiklandin Puuhatalon ilmoitus

Haapsalu on vanhojen puutalojen idylli

Aamukävelyllä oli hiljaista

Vehreätä Haapsalua

Piispanlinnan aukiolla on Viron vapaussodan muistomerkki

Kävimme aamiaisella Teele Kohvikissa

Uuemõisan vanhat tammet tuli nähtyä

Entisellä rataosuudella Rististä Haapsaluun on nyt Terveystie

Haapsalun asemalla

Ulla ja Kaija vilkuilevat asemalaiturilla kellojaan. Missä juna viipyy?

Etäisyyksiä Haapsalusta sinne ja tänne

Pistäydyimme Fra Maren uimarannalle

Päiväpitsalla

Ulla ja Ana

Ilta-aurinko paistaa Wiigi Kohvikiin aina

Kuursaal illalla

KESKIVIIKKO 19.8.2020, MATKAPÄIVÄ

Lähdimme Viieristin pihasta autolla ja ajoimme Teele Kohvikiin aamiaiselle. Joku otti kahvin ja pullan lisäksi omeletin. Aamuajelumme suuntautui Kiltsin lentokentälle Rohukülan sataman suuntaan. Käytöstä poistettu kenttä on aika lähellä isoa tietä kuoppaisten ajourien takana. Kenttä muodostuu kahdesta 2,5 km pituisesta yhdensuuntaisesta kiitotiestä ja niiden väliteistä. Ajoimme toisen kiitotien kokonaan. Hangaareja oli useita. Kentän laidalla on Naton aidattu ajoneuvovarikko. Tältä samalta kentältä oli lennetty sota-aikana pommituslentoja Helsinkiin.

Seuraava kohde oli lentokentän lähellä oleva Hiidenmaan rantarosvon Ungern von Sternbergin uusbarokkinen linna, jonka hän oli aikonut rakentaa morsiamelleen. Linnan rakentaminen keskeytyi morsiamen kuoltua äkillisesti 1893. Linna on tarkka jäljennös saksalaisesta Merseburgin linnasta. Kävelimme linnan ympäri ja myös sen sisällä. Vain katto ja sisustus olivat jääneet rakentamatta.

Nautimme lounaat Ravintola Diedrichissä, jossa näimme tuttuja suomalaisia. He olivat reissussa matkailuautolla, eivät menneet koronan takia Pärnuun tai Tarttoon. Haapsalu tuntui heistä turvallisemmalta paikalta. Kävelimme ruokailun jälkeen Piispanlinnan pihalla, jossa näimme mm. linnankirkon enkeli-ikkunan. Elokuun pimeänä täydenkuun iltana ikkunaan muodostuu nuoren naisen hahmo, Valge daam. Oli edelleen mitä mainioin sää.

Pakkasimme auton ja hyvästelimme vanhan isännän sekä pariskunnan, joka oli Viieristillä rakennushommissa. Lähdimme ajamaan kohti Tallinnan satamaa ja Helsingin iltalauttaa. Poikkesimme matkalla Riisepere mõisillä ja Laitse lossilla. Riisepere mõis oli edelleen korjauksen kourissa. Laitse lossiin teimme pienen tutustumiskierroksen, siellä olisi joskus mukava pitää juhlat. Juhlasali ja käytävä olivat tunnelmallisia ja taulut kiehtovia. Jatkoimme ajoa Tallinnaan.

Teimme pienen koukkauksen Tallinnan sataman Sada-Marketiin ennen ajoamme laivaan, joka lähti klo 18.30. Meillä oli oma ikkunahytti ja omat eväät. Ehdimme Helsingissä kotiin Kymmenen Uutisille. Ajomatkamme oli 300 km.

Ennen matkaa olivat molempien perheiden lapset olleet huolissaan matkasuunnitelmistamme johtuen koronasta. Lähdimme reissuun hiukan varkain, mutta paljastuimme, kun kännykän automaatti vastasi soittajalle viron kielellä tähän tapaan: Se number, kui te helistasite, ei kahjuks ole kuulemise koha peal, või see praigust oleks kinni. Palun helistage uuest!