RANNIKKOKÄVELY NRO 104
LAUANTAI 18.10.2025 VASKNARVA-KUNINGAKÜLA SADAM 19 KM
SUNNUNTAI 19.10.2025 PORUNIJÕGI-KUNINGAKÜLA SADAM 5 KM
SUNNUNTAI 19.10.2025 PORUNI MATKARADA 5 KM
(Kartat jutun lopussa)
ALUSTUS
Kävelimme kauniissa syyssäässä 24 km Narvajoen ja 5 km Porunijoen ihanilla rantaniityillä, kyläteillä ja vanhoissa metsissä. Suomalaisia kulkureita oli kolme. Virolaisia oli lauantaina kaksi ja sunnuntaina kolme. Olemme kävelleet Narvajoen rantojen 83 km:n kokonaispituudesta 73 km. Mustajoki-Porunijoki-osuudelle (10 km) meitä kehoitettiin olla menemättä. Olemme nyt kulkeneet Baltian maiden rannikoiden, rajajärvien, rajajokien ja Viron Itämeren saarten rannoilla 3118 km. Vaellusreissuja on takana 104 ja kävelypäiviä 190. Vaellustemme aloituksesta on kulunut 27 vuotta.
PERJANTAI 17.10.2025 ILTAMESSU
Eckerö Linen ms Finlandia oli täpö täysi seilatessani Manun ja Tuomaksen kanssa Helsingistä Tallinnaan. Takaravintolassa kahvikupin hinta oli 3 euroa. Santsikupin sai eurolla. Seurasimme lähtöämme laivan kannelta.
Indrek oli meitä vastassa Tallinnan satamassa klo 11.15. Nousimme kyytiin ja lähdimme tien päälle. Nautimme lounaat Jõhvin Wironia Pubissa. Retkieväät hankimme Jõhvin Selveristä. Ajoimme majapaikkaamme Kuremäen Apteegi Hosteliin. Osallistuimme läheisessä Pühitsan nunnaluostarissa tunnelmalliseen iltamessuun.
LAUANTAI 18.10.2025 MAANTIEMARSSI
Herätys oli seitsemältä, munakkaat kahdeksalta ja lähtö hostelin pihasta yhdeksältä. Autojen ikkunat olivat jäässä. Ajomme kahdella autolla Vasknarvaan, josta yhdellä autolla Kuningaküla sadamaan. Sataman parkkipaikka oli täynnä kalastajien autoja ja trailereita.
Kävely alkoi klo 10.00. Aurinko paistoi ja oli tyyntä. Pakkasta oli yksi aste. Mielialamme oli korkealla. Lähdimme astelemaan asfalttitietä pitkin etelää kohti.
Tie noudatti Narvajokea. Rantaniityllä laidunsi lampaita ja nautakarjaa. Joki lepäsi rauhallisena uomana vierellämme. Juttelimme Suuresta Pohjan sodasta. Pidimme taukoja puolentoista tunnin välein. Kylätie meni Kuningakülan, Permiskülan, Karolin ja Jaaman läpi. Jaamassa oli ortodoksikirkko. Kävelimme osan matkaa tien ja joenrannan välissä olevaa rannikkovartioston mönkijäuraa pitkin. Permiskülassa myytiin tontteja hintaan 6 euroa neliömetri. Karolissa tie noudatti Karoli ojaa ja Jaamassa Jaama jõgea, jotka ovat Narvajoen sivujokia. Viimeiset neljä kilometriä kävelimme kantatie 32:llä.
Anu marssi niin nopeasti, että ehti hakea auton Vasknarvan parkkipaikalta ja tulla meitä vastaan Peipsijärven rantatien risteykseen klo 16.30. Otimme kuvan, jossa pidän kädessä 3100 km-kylttiä. Matka täyttyi jo Permiskülassa, mutta unohdin siellä asian. Kävelimme kuudessa ja puolessa tunnissa 19 km.
Haimme Indrekin auton Kuningakülan satamasta ja ajoimme yöpaikkaamme. Nautimme hostelin ravintolassa seljankaa, kalasoppaa ja kaalikäärylettä. Olev saapui illalla joukkoomme.
Yöllä oli viisi astetta pakkasta. Kampa toimi paremman puutteessa autojen jäisten ikkunoiden skraappana. Tuomas haki Pyhästä lähteestä nuoruusvedet matkallemme. Tsekkasimme itsemme ulos hostelista ja ajoimme kolmella autolla Kuningakülan usvaiseen satamaan. Narvajoen rantapuiden jäiset lehdet putoilivat rapisemalla kuuraiseen heinikkoon.
Sullouduimme kaikki kuusi retkeilijää Olevin isoon autoon, jolla ajoimme Poruni matkaradan parkkipaikalle viiden kilometrin päähän Kuningakülasta. Silloin selvisi sekin, että siitä pidemmälle ei olisi voinut autolla päästäkään. Tie Mustajoelle oli pantu puomilla poikki.
Aloimme kävellä Poruni matkaradaa pitkin kymmeneltä. Olin vaihtanut lenkkarit vaelluskenkiin. Maa oli täynnä keltaisia, jäisiä lehtiä. Polku seurasi kapeaa Porunijoen uomaa. Suuntanamme oli itä. Joki oli polveileva ja se leveni vähitellen. Keskustelimme Kalevipoegista. Rantapenkoilla oli maatuneita juoksuhautoja ja pesäkkeitä. Opastauluissa kerrottiin mm. ilveksistä ja villisioista. Seutu oli luonnontilassa olevaa viidakkoa ja vanhaa sekametsää. Kaatuneita puita ja konkeloita oli joka puolella. Vain polulle rojahtaneet rungot oli sahattu kulkemisen helpottamiseksi. Joki leveni matkan edetessä. Alitimme reitin lopuksi leveän sähkölinjan ja saavuimme leiripaikalle, jossa istuskeli väkeä. Ryhdyimme tauolle leiripaikan jälkeen Narvajoen rantapenkalle välittömästi Porunijoen laskukohdan jälkeen klo 12.15. Aurinko paistoi ja tuntui ihanan kesäiseltä. Istuimme hartaasti heinikkoisella tantereella ja söimme eväitä. Narvajoki oli edessämme leveänä ja kauniina vesiväylänä. Naapurin puolella partioi sininen vartiovene. Oli Pyhäpäivän rauhaisa tunnelma. Joen rantavesi näytti puhtaalta. Kalastajat seisoivat veneissään.
Lähdimme astelemaan Narvajoen rannalla olevaa mönkijäuraa pitkin haltioissamme kohti etelää. Polkua ei ollut merkitty karttoihin. Ylitimme kolme lyhyttä ja yhden pitkän puusillan. Pitkä silta erottui Google mapsista. Pidimme tauon rannan heinikossa ja seisoimme hiljaisen hetken Paavon muistoksi. Keskustelimme jatkokävelyn aikana Kalevalasta, eritoten maailman synnystä, Väinämöisestä ja Antero Vipusesta. Polku-ura päättyi Gorodenkon kylässä tiehen. Punamäe kordon näkyi vasten aurinkoa edessämme, minkä jälkeen olimmekin jo Kuningakülan satamassa autojemme luona klo 14.15. Käytimme viimeisen viiden kilometrin matkaan Porunijoelta Kuningakülan satamaan vajaat kaksi tuntia. Päivämatkamme Poruni matkaradan alusta Kuningaküla sadamaan oli 10 km.
Ajoimme Tallinnan satamaan yhden pysähdyksen taktiikalla: Haimme kahvit mukaamme Viitna Kõrtsistä. Satamaan tullessa ilta hämärsi. Koko merimatkan ajan klo 18.30-21.00 oli pimeää. Istuimme takaravintolan lasiseinäkabinetistä. Laiva oli taas tupaten täysi. Etelä-Suomen koulujen syysloma oli loppumassa. Menin Länsisatamasta kotiin ratikalla ja bussilla. Tuomas otti Alepa-pyörän ja Manu ratikan, sitten metron.






















































































Ei kommentteja:
Lähetä kommentti