AUTOMATKA KESKI-EUROOPPAAN 10-28.6.1986
(Ajoreitin kartta jutun lopussa)
Perhematkat Keski-Eurooppaan saivat jatkoa. Laitoimme taas pojat takapenkille ja lähdimme reissuun. He olivat 9- ja 4-vuotiaita. Olin suunnitellut matkareittiä pitkin kevättä. Päätimme ajaa menomatkalla vanhan tavan mukaan Ruotsin läpi, mutta palata Saksasta Suomeen Finnjetillä. Automme oli automaattivaihteinen Saab 900 GLS, vuosimalli 1982, ajettu 80 000 km.
Meitä hämäsi ihmisten rauhallinen istuminen laivan ravintolassa. No, he seilasivat nähtävästi koko päivän Ruotsin ja Tanskan väliä ja ruokailivat pitkän kaavan mukaan. Matka kesti yhteen suuntaan vain parikymmentä minuuttia. He seilasivat syödessään maiden väliä tuntitolkulla edestakaisin.
Lauttamatkan jälkeen aloimme etsiä leirintäaluetta. Se löytyi Hellerupista vähän ennen Köpistä. Päivämatka oli 600 km.
Goslarin keskiaikaisesta kaupungista pidimme paljon. Kaduilla jaettiin lentolehtisiä, minäkin otin A4-paperin, jossa luki: Kundgebung und Seminar der Deutschen Burschenschaft zum Tag der Deutschen Einheit 1986. Hotel Achtermann, Montag 16 juni und Dienstag 17 juni 1986. Siis: Saksalaisen osakunnan mielenosoitus ja seminaari Saksan yhdentymispäiväksi 1986. Hotel Achtermann, maanantai 16. kesäkuuta ja tiistai 17. kesäkuuta 1986. Paperi on muistonani edelleenkin. (Saksojen yhdistyminen tapahtui 2-3.10 välisenä yönä klo 00.00 vuonna 1990. Katso blogia Berliini 1990)
Ajoimme metsää kasvavan Harz-vuoriston läpi Bad Allendorfiin, joka sekin oli kaunis, keskiaikainen kaupunki. Siellä oli maauimala, jossa uiskentelimme helteisen päiväsyömmen.
Rothenburg ob der Tauber oli muurien ympäröimä keskiaikainen kaupunki, joka teki meihin suuren vaikutuksen kauneudellaan. Yövyimme leirintäalueella ja uiskentelimme kaupungin freibadissa. Kaupungissa oli joululahjatavaratalo torin kulmalla. Ihmettelimme, miksi se oli auki keskellä kesää. Myytävät tavarat olivat dingeldangelia.
Oleskelimme keskipäivän tunnit Münchenin keskustassa. Pääaukio Marienplatz oli kaunis ja vaikuttava. Kellopeli soitteli klo 12.00 torin arvorakennuksen seinämässä, ihmismassat seurasivat tapahtumaa. Pudotin kameran salamalaitteen katuun. Siitä lohkesi iso pala, mutta laite toimi edelleen. Kävin ottamassa oluen Hofbräuhausissa perheen katsellessa vieressä ja hoputtaessa ulos. Näimme kaupungista poistuessamme Münchenin Olympiastadionin ja sen korkeat kattorakennelmat.
Ajoimme Prien am Chiemseelle. Uimme Chiemsee-järven uimarannalla ja söimme eväitä nurmikolla filtin päällä. Menimme laivalla Herreninselille katsomaan Ludvig ll:n linnaa, jonka nimi on Neues Schloss Herrenchiemsee. Palasimme takaisin Prieniin, linnan sisällä emme käyneet, vain linnanpuistossa.
Ajoimme Inzelliin, jossa tapasimme vaimon työkaverin ja tämän valmentajamiehen. Suomalaiset pikaluistelijat harjoittelivat kesäisin Inzellin jäästadionilla. Sitten suunta Kotkanpesään.
Berchtesgadenin vieressä on Hitlerin Kotkanpesä. Auto oli jätettävä maksulliselle parkkipaikalle, ylös Kotkanpesään mentiin bussilla. Bussista avautuivat huikaisevat näköalat kauas vuoristoon. Tie oli muutaman kilometrin pituinen serpentiini ja kapea. Päätepysäkki oli kallion seinämässä olevan ison rautaoven vieressä. Siitä oli käynti kallion sisään.
Kallion sisällä käytävä johti hissin ovelle. Nousimme hissillä ylös ja tulimme keskelle Kotkanpesän pääsalia. Maisemat antoivat kaukaisuuksiin yli vuorten ja alas Königsseehen vuorten kainaloon. Menimme ulos terassille. Ihmisiä oli pihalla ja ulkokahvilassa, mutta ei kovin paljon. Yksi tyttö pysäytti meidät ja kysyi suomen kielellä, olimmeko suomalaisia. Vastasimme näin olevan. Hän oli suomalainen ja kesätöissä Kotkanpesässä ja aloittamassa pian työvuoronsa. Palasimme bussilla autollemme ja ajoimme Itävaltaan Zell an Seen leirintäalueelle yöksi.
Innsbruckissa ryntäsimme heti katsomaan suomalaisten mäkihyppääjien kunniakasta Berg Isel-mäkeä, joka oli lähes kiinni kaupungissa. Alastulorinteen vastarinne se vasta jyrkkä oli. En pystynyt laskeutumaan sitä suorin kengin, vaan vinottain. Palloilimme vähän kaupungilla ja lähdimme Seefeldiin, mikä on hiihtäjäsuuruus Mr. Seefeldin Eero Mäntyrannan kunnian kenttä. Ja lisää tulee: Seuraava etappimme oli suomalaisten mäkikotkien paraatipaikkakunta Garmisch-Partenkirchen. Gasthof Sonnenhofissa vietimme lakanoiden välissä juhannusyön. Sieltä jatkoimme reittiä Zugspitze-Reutte-Neuschvansteinin linna-Lech-Zürs-Vaduz.
Ajoimme vierailulle Sveitsiin ja viivyimme siellä kaksi yötä. Rouva oli lähtöisin Varkaudesta, mies oli sveitsiläinen. Kävimme heidän kanssaan Bodenseellä uimassa ja vietimme aikaa heidän uuden omakotitalonsa patiolla. Käydessäni katsomassa isännän kanssa kylien välistä jalkapallo-ottelua koulun kentällä, ihmettelin oluttelttaa kentän vieressä. Nauttiessamme toista kaljaa kysyin, miksi urheilutapahtumissa oli alkoholitarjoilua. Hän vastasi sen olevan aivan yleistä. Suomessa sellaista käytäntöä ei vielä ollut. Heidän poikansa oli vähän meidän kuopustamme nuorempi. Isännällä oli sotilaskivääri kaapissa. Talossa oli maapohjainen iso viinikellari.
Kiitimme perhettä vieraanvaraisuudesta ja lähdimme Stein am Rheiniin, jossa oli kuuluisa Gasthaus. Sieltä sukelsimme Schwarzwaldiin eli Mustaan Metsään. Poikien mielestä metsä ei ollut yhtään musta. Futrwangenissa ylitimme Tonavan, joka oli parin metrin levyinen puro. Olimme Tonavan alkulähteillä. Yöksi asetuimme Titisee-järven rannalle.
Köröttelimme satamaan ja jonotimme Finnjetiin. Laiva lähti iltapäivällä. Meillä oli ikkunahytti, ja hytissä jääkaappi. Ikkunan lisähinta oli niin iso, että istuin pitkään yksin hytissä ja katselin ikkunasta aavaa merta. Muut olivat kaupoissa, pallomeressä ja aurinkokansilla. Laivamatka kesti 22 tuntia. Matkavauhti oli kova, eli 55 km/h. Laivassa oli kaasuturbiinimoottorit. Kansien välisissä rappukäytävissä oli Kimmo Kaivannon sukeltajamaalauksia. Finnjet seilasi 1977-2008. Se romutettiin Intiassa 2009.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti