maanantai 19. lokakuuta 2020

Australia 2004

AUTOMATKA AUSTRALIASSA 7-25.1.2004

(Kartta matkareitistä jutun lopussa)

Työkaverini vei matkaseurueemme Helsinki-Vantaan lentoasemalle 7.1.2004 klo 15.00. Reissuun lähtivät vaimo ja minä sekä vanhempi poikamme. Menimme tapaamaan nuorempaa poikaamme Sydney´iin. Olimme tilanneet lentomme Töölön Matkatoimistosta.

Lensimme Helsingistä Frankfurtiin Finnairilla. Meillä oli viisi tuntia koneenvaihtojen välissä, joten oli aikaa käydä Römerissä bratwurstilla. Römer on keskiaikaiseen malliin rakennettu alue Frankfurtin keskustassa. Menimme sinne lentokenttäjunalla ja palasimme taksilla.

Frankfurtista lensimme Qantaksella Singaporen kautta Sydney`iin, minne saavuimme aikaisin aamulla. Luin yölennolla Sofi Oksasen kirjaa Stalinin lehmät.

Pikkuveli oli meitä Sydneyn Kansainvälisellä Lentokentällä vastassa, perheemme oli pitkästä aikaa koossa. Lähdimme taksilla hotelliin nukkumaan. Herättyä käyskentelimme Darling Harbourissa ja selvitimme päitämme. Kävelimme The Rocksiin ja Oopperatalolle. Sydneyssä on yli 6 miljoonaa asukasta.

Darling Harbour, Sydney

Oopperatalo

Menimme iltajunalla Olympia-Puistoon katsomaan Sydney Festivaalia. Spektaakkelin aiheina olivat valo, vesi ja tuli. Ilma oli mukavan lämmin.

Seuraavana päivänä vuokrasimme Europcarilta auton 13 päiväksi. Se oli kolmen litran Toyota Avalon V6. Lähdimme tien päälle ja suuntamme oli etelä. Liikenne oli vasemmanpuolista. Menimme parin tunnin ajon jälkeen näköalapaikalle, josta näkyivät alhaalla rannikolla hassunnimiset paikkakunnat Wollongong ja Mulli. Löysimme yöksi Ulladullasta motellin, josta saimme perhehuoneen. Aamulla papukaija sanoi kaiteelta hyvää huomenta.

Batem`s Baysta ostin tummansiniset uimashortsit. Joulupukit istuivat edelleen kauppojen katoilla. Naroomassa oli helle ja menimme uimaan. Oli pysyttävä punakeltaisten merkkilippujen välisellä alueella, jossa oli valvonta. Haivaara. Oli pyhä-aamun rauha. Sitten Sharing Shore, Tathra Warf ja Meribula, josta nuorempi poika osti puolestaan uimashortsit.

Ylitimme osavaltiorajan. Ajoimme New South Walesista Victoriaan palaneen metsän alueella. Liikennemerkki varoitti kenguruista. Onneksi ne liikkuvat yöllä. Nopeusrajoitus oli 100 km/h.

Alhaalla olivat Wollongong ja Mulli

Joulupukit istuivat vielä kauppojen katoilla

Oli uitava merkkilippujen välissä haivaaran takia

Tienvarsitauko

Siirryimme New South Walesista Victoriaan

Olimme kaksi yötä BW Coastal Waters Motor Innissä, joka oli Lakes Entrancessa. Ulladullasta tuli ajoa 526 km. Otimme aurinkoa Ninety Miles Beachillä. Kävelimme boardwalkilla ja viidakossa. Merivirrassa oli uiminen ankarasti kielletty, virta näyttikin vaaralliselta. Ajoimme Melbourneen, jossa oli vihreät ratikat, kuten Helsingissäkin. Asukkaita 3,4 miljoonaa. Ruokailimme kaupungin läpi virtaavan Yarra-joen kaltaalla olevassa ravintolassa. Osavaltion olut on Victoria Bitter. Kävimme vanhassa Flinders Street Railway Stationissa ja Victorian Arts Centressä.

Ajoimme yöksi Geelongin Best Westerniin. Nautimme iltapalan Le Parisien-ravintolassa pierin äärellä. Aamulla ajoimme Great Ocean Road-maisematielle, joka on välillä Torquay-Warrnambool. Sille taipaleelle sattui Otway Fly, jossa käveltiin eugalyptusmetsässä lähes latvojen tasalla 30 metrin korkeudella olevilla kävelysilloilla. Gibson Stepseiltä näkyi jo kaksi Apostolia. Kävelimme pitkin rantoja ja katselimme muitakin Apostoleja, jotka olivat merestä nousevia kivitötteröitä. Ei niitä ihan kahtatoista ollut. Toiset murtuvat ja uusia muodostuu, niinkuin London Bridge, joka syntyi 15.1.1990.

Ninety Miles Beach

Melbournen halki virtaa Yarra-joki

Melbournen ratikat ovat vihreitä, kuten Helsingissäkin

Melbournen vanha asema

Great Ocean Road

Otway Fly

Maisematie Great Ocean Road on Torquayn ja Warnamboolin välillä

Kaksitoista Apostolia

Yksi Apostoleista

London Bridge syntyi 15.1.1990

Vaihdoimme osavaltiota ja saavuimme South Australiaan. Kellojen viisareita käännettiin puoli tuntia pienemmälle. Löysimme yöpaikaksemme turistitoimiston avustamana aivan ihanan Skinner Cottagen Coonawarrasta. Saimme oman talon, jonka pihalla oli huvimaja. Olimme ajaneet koko ajan Australian etelärannikon tuntumassa. Pihallamme lenteli nätti lintu nimeltään Superb Faify Wren. Olimme viinialueella.

Kävimme maistiaisissa Padthaway-, Rymill- ja Di Giorgio-viinitiloilla. Kypsensimme itse kengurunlihamme Red Fingers-ravintolan paistosaarekkeella. Viihdyimme erittäin hyvin Coonawarrassa. Aamulla reissumme jatkui.

Saavuimme South Australiaan

Skinner Cottage oli Coonawarrassa

Seilasimme tunnin merimatkan autolautalla Kangaroo Islandille eli Kengurusaarelle. Pingviineistä varoitettiin liikennemerkein. Niitä emme nähneet, mutta näimme koaloita, kenguruja ja hylkeitä.

Yövyimme Ozone Seafront Hotelissa. Ruokailimme hotellin näköalaravintolassa. Kävimme Koala-puistossa. Koalat nukkuvat vuorokaudessa 20 tuntia ja syövät 4 tuntia. Niiden liha on myrkyllistä. Ne eivät häiriintyneet rapsutteluista. Syötimme kenguruita samassa puistossa. Teimme pyhä-aamun kävelyn Murray-laguunille katsellen mustia joutsenia. Kävelimme Hanson Bayn hiekkarannoilla ja vierailimme Flinders Case National Parkissa, jonka laitimmaisessa sopessa oli ihmeellisiä kalliomuodostelmia. Paikan nimi oli Remarkable Rocks. Vesi on muotoillut kalliot mielikuvituksellisiksi taideteoksiksi. Admirals Archin luolassa majaili turkishylkeitä.

Kengurusaari on lähellä mannerta

Kengurusaari näkyvissä

Kangaroo Island, pingviinejä edessä

Koala

Kengurujen syöttöä

Niemen kärjessä on Remarkable Rocks

Remarkable Rocks

Remarkable Rocksin mielikuvitukselliset kalliot

Palasimme laivalla mantereelle ja ajoimme Adelaideen (asukkaita 1.3 milj). Löysimme matkailuesitteen perusteella majapaikaksemme B&B Whinham Housen parin kilometrin päästä keskustasta. Aamupala nautittiin talon patiolla. Kävelimme keskustassa ja makailimme Henley Beachilla. Jätimme rannikon ja lähdimme sisämaahan.

Sisämaassa maasto oli heti hiekkaa ja pensasta. Tie oli hyvä ja suora asfalttitie tasaisessa ympäristössä. Saavuimme Renmarkiin, jossa yövyimme BW:ssä. Nuorempi poikamme toimi rullaluistimillaan pitsalähettinä ja nouti meille paikallisesta pizzeriasta syötävää. Ruokajuomana oli Drive Thru-itsepalveluasemalta omiin kanistereihin valuttamaamme portviiniä.

Matka jatkui seuraavana päivänä erämaassa ja tie muuttui hiekkatieksi. Jarrutin voimakkaasti, kun tien yli taapersi 30 cm pituinen ötökän näköinen panssaroitu satajalkainen. Puita ei juuri näkynyt, punaruskeaan hiekkaan antoi väriä matala, vihertävä pensaikko. Olimme New South Walesin outbackissa. Matkasimme Wentworthiin, jonka yöpaikassa oli heated pool. Vanhemmman pojan iltauinti oli kilometrin mittainen.

Narranderassa yövyimme Motor Innisssä. Ruokapaikaksi meille suositeltiin sotaveteraaniklubia. Pääsimme sisään, kun olin vakuuttanut käyneeni Suomen armeijan. Aterioita myytiin vain jäsenille, joten minun piti liittyä Narrandera Ex-Servicemens Clubiin. Sain Nostomiesklubin jäsenkortin, jolla ruokailimme asevelihintaan.

Aamulla matkanteko taas maistui, ajoimme Wagga-Waggan kautta Yassiin päiväkahveille. Huh hellettä! Seuraava pysähdys oli maan pääkaupungissa Camberrassa (150 000 asukasta). Kävimme Sotamuseossa, Parlamenttitalossa ja Kansallismuseossa. Isoveli jututti aboriginaaleja heidän leirissään Parlamenttitalon pihalla. Ajoimme yöksi Katoombaan. Maisema oli erämaata, laidunmaata ja vuoristoa.

Ennen Katoombaa kävimme Echo Pointista katselemassa Blue Mountainsia. Näköalapaikasta näki kauas horisonttiin. Etualalla kohosivat Kolmen Sisaruksen vuoritötteröt nimeltään Meehni, Wimlah ja Gunnedoo. Katoomba (asukkaita 7900) on kiva eurooppalaistyylinen kaupunki, jossa nautimme kunnon pizzat.

Tie lähti erämaahan. Alussa oli asfalttia.

Tie muuttui hiekkatieksi. Enää 60 km Wentworthiin.

Camberran Kansalismuseo

Lampaita kuivalla laitumella

Blue Mountains, Three Sisters

Katoomba

Ajoimme Sydney`iin. Palautimme auton ja hankimme hotellihuoneen loppuajaksi. Hotelli oli korkea The Sydney Boulevard Hotel. En tottunut vasemmanpuoleiseen liikenteeseen. Auton matkamittariin saimme 4700 km.

Palloilimme pari päivää siistissä ja modernissa Sydneyssä, jossa oli pilvenpiirtäjiä. Vanhempi poika kävi Oopperassa Lentävän hollantilaisen ensi-illassa ja pienempi Metallican konsertissa Olympia-Puistossa. Hotellimme ravintolasta oli hulppeat näkymät Harbour Bridgelle ja Oopperatalolle.

Nuorempi poikamme tuli saattamaan meitä lentokentälle, kun lähdimme Suomeen samaa reittiä, mitä olimme tulleet. Hän jäi vielä Ausseihin, odotteli sinne yhtä kaveriaan ja lähti sitten kiertämään puoleksi vuodeksi mannerta ympäri.

Isomman pojan vaimo oli meitä Helsingissä vastassa. Hän toi meidät työpaikalleni, jonka autohallista otin automme ja ajoimme kotiin. Maa oli valkoinen, mutta lunta ei ollut paljon.