torstai 1. lokakuuta 2020

Keski-Eurooppa 9, 1992

AUTOMATKA KESKI-EUROOPPAAN 11-28.6.1992

(Ajoreittimme kartta on jutun lopussa)

Kesän tultua lähdimme lomamatkalle Keski-Eurooppaan. Olimme vuokranneet mökin Ranskan Alpeilta. Emme ottaneet mukaan telttoja.

Seilasimme Suomesta Saksaan Finnjetillä. Meitä oli matkassa vaimo ja minä sekä 11- ja 16-vuotiaat poikamme. Autona oli kolme vuotta vanha viininpunainen, kahden litran Toyota Camry. Finnjet lähti Helsingin Katajanokalta 11.6.1992 klo 15.00 ja saapui Travemündeen seuraavana päivänä klo 16.30.

Jonotimme Katajanokalla Finnjetiin

Helsingin Eteläsatama

Ajoimme Saksassa heti kummitytön ja hänen poikaystävänsä luo Alfeldiin 280 km päähän Travemündestä. Katselimme TV:stä suomalaista surkeaa elokuvaa, joka oli dupattu saksaksi. Aamulla matka jatkui autobaanaa pitkin kohti etelää ja Schwarzwaldia. Kävimme Vantaan ystävyyskaupungissa Rastattissa. Yövyimme Rastattin lähellä Ettenheimissa.

Saavuimme kylpyläkaupunki Baden-Badeniin, jonka keskustassa oli useita kylpylöitä upeine päärakennuksineen. Kaupungin keskusta oli kävelyaluetta, autot menivät tunnelissa kaupungin ali. Matka jatkui kohti etelää.

Saavuimme Montreuxiin katsomaan Mannerheimin obeliskia. Patsaaseen on kirjoitettu ote Aaro Hellaakosken runosta: Tuossa on luonne laivan keulassa kyllä, kun se syvien yllä tietänsä kyntää. Mannerheimin patsas on ainoa suomalaisen patsas ulkomailla, pystytetty vuonna 1955. Muutaman kilometrin päässä Mannerheimistä on Freddy Mercurin näköispatsas, jossa hän seisoo Geneve-järven rannassa. Toinen käsi on pystyssä ja toisessa on mikki.

Yövyimme Ettenheimissa

Baden-Baden

Mannerheimin muistomerkki Sveitsin Montreauxissa

Kiersimme Geneve-järven eteläpuolelle sen itäpuolen rantoja pitkin. Saavuimme Evianiin, josta jatkoimme ajoa Thononiin ja siitä etelään ylös Alpeille. Maisemat muuttuivat jylhiksi ja nautimme menosta vuorten sokkeloissa. Heti Morzinen jälkeen tulimme pieneen alppikylään, jonka nimi on Les Gets. Sieltä löysimme asuntomme, joka olisi viikon ajan käytössämme.

Kämppämme oli kaksio alppitalosssa, jossa oli muitakin asuntoja. Meillä oli iso makuuhuone, keittiö, sauna ja parveke. Saimme asunnon tutuntuttujen kautta. Suomalaiset olivat tehneet sijoituksia ulkomaille, tämänkin omistajat olivat suomalaisia.

Les Getsin kylä on pieni ja se toimii vain talvisin. Pääkadulla oli useita ravintoloita, baareja, kauppoja ja hotelleita. Nyt oli auki vain yksi baari ja yksi kauppa. Ihmisiä ei juurikaan liikkunut kaduilla. Laskettelurinteet olivat lähellä ja niitä oli useita. Pidämme asuntoa tukikohtana, josta teemme päiväretkiä lähistölle.

Majapaikkamme Ranskan Les Getsissä

Talomme oli Les Getsin keskustassa

Pojat olivat käyneet ostoksilla

Kävelimme retkille ylös lähialpeille. Kävimme autolla Morzinessa, Clusesissa ja Chamonixissa. Isoveli osti CD-soittimen. Pikkuveli osti ison vesipyssyn. Evianin lähteellä täytimme vesiastiamme mineraalivedellä. Thononin placella kävimme ottamassa alppiaurinkoa ja uimassa Geneve-järvessä. Albertvillessä tutustuimme olympialaisten pitopaikkoihin, joita oltiin purkamassa. Kisat pidettiin menneenä talvena. Toni Nieminen voitti suurmäen ja hänestä tuli nuorin miespuolinen olympiavoittaja kautta aikojen. Suomi voitti joukkuemäen kokoonpanolla Ari-Pekka Nikkola, Mika Laitinen, Risto Laakkonen ja Toni Nieminen. Annecyssä uimme ja kävelimme. Kaupunki on kaunis ja pidimme siitä kovasti. Sen vieressä olevassa Talloiresissa nautimme juhannuslounaan. Ajoimme korkealle Col de Jouxiin ja kiipesimme Le Lavancheriin Mont Blancin rinteille. Näimme Mer de Glacen laajan jäätikön.
Palatessamme pikkutietä pitkin pimeällä kotiin, läpinäkemätön sumu yllätti meidät vuoristossa. Auto täytyi pysäyttää ja minun oli mentävä ulos varmistamaan, olimmeko tiellä vai emme. Toistin saman muutaman kerran, matkanteko hernerokkasumussa eteni kävelyvauhtia.

Ajelimme vuorilla. Yöllä tässä oli hernerokkasumu.

Matkalla Chamonixiin

Albertvillen Olympialaisten rakennelmia purettiin

Annecyn uimaranta

Annecy

Talloires. Kuva Juhannusaterialta ravintolan ikkunasta.

Viikko kului rattoisasti, jonka jälkeen lähdimme kotiin. Ensin ajoimme Geneveen. Huomioimme siellä 100 metriä korkean vesipatsaan, joka nousi Geneve-järvestä Alpeilta tulevan veden paineesta. Pysähdyimme sen jälkeen Nantuassa ja Maconissa. Seurasimme Loire-jokea Gieniin, jossa majoituimme maatilalle. Saimme pienen talon yläkerran käyttöömme. Aamiaisella emäntä kysyi kahvipöydässä, miksi emme ota kahvia. No kun ei ole kahvikuppeja. Luulimme kahvikuppeja soppakulhoiksi, kun ne olivat niin isoja eikä niissä ollut korvia. Orleansissa kävelimme kylillä ja kaupoilla. Näimme aukiolla Orleansin neitsyeen Jeanne d´Arcin ratsastajapatsaan.

Gien. käytössämme oli talon yläkerta

Gien, Loire-joki ja pikkuveli

Orleans

Orleansin Neitsyen Jaenne d´Arcin ratsastajapatsas

Ajoimme enon luo Rouenin lähelle Chartresissa olevan Euroopan suurimman katedraalin ohi. Ei ollut aikaa pysähtyä, mikä oli harmi.

Olimme jo aika monta kertaa käyneet vierailulla enon perheen luona. Muita suomalaisia ei heillä käy. Kävelimme Rouenissa, jonka katedraalissa olivat suuret, värikkäästi maalatut lasi-ikkunat ja Richard Leijonamielen sargofagi. Kävimme ajelulla keskiaikaisessa Lyons-La Foretissa. Katselimme taivaan tähtiä enon kaukoputkella.

Richard Leijonamielen sydän on haudattu Rouenin Tuomiokirkkoon

Ajoimme Belgian ja Hollannin läpi Saksaan, jossa majoituimme Schemder Bergmark Hotelliin pienessä Steinfeldin kylässä. Sitten Bremeniin. Seisoimme kauan moottoritieruuhkissa, jonka jälkeen menimme aika haipakkaa Tanskan läpi Ruotsiin ja Vätternin rannalle Vadstenaan, joka on Pyhän Birgitan kaupunki. Näimme linnan, kävelimme kaupungilla ja uimme kaupungin uimarannalla.

Hallstahammarissa vietimme kaksi yötä sukulaisissa. Isäntäpari on muuttanut 60-luvulla Suomesta Ruotsiin töihin. He asuivat omassa talossaan viihtyisällä omakotialueella. Kävimme heidän kanssaan moottoriveneajelulla Mälarella.

Seilasimme Silja Serenadella Tukholmasta Helsinkiin. Ajomatkaa tuli reissusta 5500 km.