torstai 4. huhtikuuta 2019

Portugali 7, Azorit 2019

AZORIEN MATKA 24-29.3.2019

Suomi-Portugali-yhdistys teki onnistuneen avajaismatkan kolmelle Azorien saariryhmän saarelle. Matkalle osallistui 39 yhdistyksen jäsentä. Matkanjohtajina olivat Oili Liukkonen ja Mika Palo. Vastuullinen matkanjärjestäjä oli Sublu Tour Portugal.

Azorit kuuluvat Portugalille ja muodostuvat yhdeksästä tuliperäisestä saaresta keskellä Atlanttia. Ne sijaitsevat 2000 km Lissabonista länteen ja 4000 km Bostonista itään. Saaret ovat 700 km pituisella alueella. Keskialueella on viisi saarta: Graciosa, Terceira, São Jorge, Pico ja Faial. Niistä 200 km itään sijaitsevat pääsaari São Miguel ja Santa Maria. 300 km länteen sijaitsevat Flores ja Corvo. Kävimme São Miguelilla, Faialilla ja Picolla.

Lentomme lähti Helsingistä 24.3.2019 aamuyhdeksältä. Lissabonissa oli tunnin pysähdys ja koneenvaihto. Tässä olemme laskeutumassa São Miguelin saarelle Ponta Delgadan lentokentälle.

Laskeuduimme Ponta Delgadaan klo 14.20. Aikaero Suomeen on kolme tuntia. Matka Suomesta kesti 8 tuntia ja 20 minuuttia.

Heti majoittumisen jälkeen tutustuimme jalan Ponta Delgadan keskustaan

Olimme ison, vanhan puun varjossa

Ponta Delgadan satamaa

Asuimme Ponta Delgadassa Hotel Golegiossa, joka on entinen koulu

Toisena matkapäivänä lähdimme reissuun bussilla. Pysähdyimme Ribeira Grandessa ja kävimme liköörimaistiaisissa.

Yhteiskuva 900 m korkeudessa keskellä São Miguelia. Taustalla kraaterijärvi Lagoa do Fogo.

Furnasissa valmistetaan ruokaa kuumissa poteroissa. Liha kypsyy kuudessa tunnissa ja kala neljässä. Nautimme juuri valmistunutta ateriaa tuoreeltaan ravintola Vale das Furnasissa.

Osa porukasta kävi uimassa ja toiset ottivat kuvia. Furnasin rautapitoisen lähteen lämpötila on +39 astetta.

Kallat kukkivat nätissä maisemassa

Saavuimme yöksi takaisin Ponta Delgadaan. Kuva kolmannen päivän aamukävelyltä ennen aamiaista.

Ajoimme vuoristoon. Jokaisen kummun alla on tulivuori

Vuoren päällä oleva hotel Ponte Palace on ollut vuosia autiona

Ponte Palacen vierestä näkyi kaksi kraaterijärveä. Etualalla Lagoa Verde ja takana Lagoa Azul.

Lensimme Ponta Delgadalta Faialin saarelle. Propelikone oli Bombardier Q 200. Lento kesti 45minuuttia.

Hotellimme Faialilla oli Azoris Faial Garden. Viivyimme siellä kolme yötä. Saunassa oli Tylö-kiuas.

Lähdimme neljännen päivän aamuna Faialin Hortasta Picon saarelle. Merimatka kesti puoli tuntia.

Horta jäi taaksemme

Olemme saapumassa Picolle Madalenan satamaan. Pico-tulivuori on toimiva, ja 2351 m korkea.

Ajoimme busssilla tarkastamaan Picon viinitarhoja.

Viinipensaat ovat kiviaitojen reunustamissa osastoissaan. Pensaat leikataan syksyisin, pieniä versoja oli jo näkyvissä. Syksyllä sadonkorjuun aikaan kiviaidat ovat köynnösten peitossa.

Pico-tulivuori hallitsee saartaan

Valaanpyyntimuseossa oli pitkä vene, jollaisia käytettiin valaanpyynnissä. Mastot pystytettiin ja purjeet nostettiin vasta pyyntihetkellä ja laskettiin alas keihästyksen jälkeen. Köliä ei ollut.

Taulu valaanpyyntimuseossa kuvasi Pico-tulivuorta ja valaanpyyntiveneitä

Lounas Picon saarella ravintola O Lavradorissa

Viininmaistiaisten jälkeen palasimme laivalla takaisin Faialin saarelle.

Neljännen päivän aamukävelyllä satamassa. Purjelaivan perässä luki Fryderyk Chopin, Szczecin. Laitureilla ja sataman muureissa oli tuhansittain purjehtijoiden maalauksia, myös suomalaisten tekemiä.

Thalassan keulassa oli merenneito

Lähdimme kiertämään bussilla Faialin saarta. Hortan matkailutoimiston järjestämä maistiaispöytä oli risteilyaluksen matkustajia varten, mutta me ehdimme ensin.

Edellisen kuvan risteilyslus Hortan satamassa näköalapaikalta katsottuna

Mika pitää esitelmää Neitsyt Marian patsaalla

Katselimme vuoren päältä tulivuoren kraateriin. Pohjalle on pudotusta 400 m. Kraaterin pohja on upottavaa suota, eikä sinne ole lupa mennä ilman tulivuoriopasta.

Ajoimme ylös vuorille keskelle Faialin saarta, josta oli näkymä naapurisaarelle Picolle

Lounas Faialin saarella Snack Bar Aldinassa

Kaunista on

Tauko näköalapaikalla

Tulivuorirantaa

Oppaamme Mika ja paikallinen opas, joka on yksi saaren seitsemästä tulivuorioppaasta

Kävelimme bussilta majakalle

Näkymä majakan huipulta

Laavaa ja vain laavaa. Edellinen tulivuorenpurkaus oli 21 vuotta sitten.

Ilta saa, varjot pitenevät

Saavuimme takaisin Hortaan. Ylimpänä hotellimme. Pian alkaa lähtöjuhla ravintola Paronissa.

Lähtöjuhla. Kiitimme Timon johdolla Mikaa ja Oilia, samoin kuin Sublu Toursin pääjohtajaa, oppaita ja autonkuljettajia.

Kuva aamiaispöydästä viereiselle Picon saarelle juuri ennen auringonnousua edellisenä aamuna. Aamiaisen jälkeen lähdimme saarelle. Aurinko nousi klo 6.50 tulivuoren vasemmalta puolelta.

Terveiset minulta! Matka oli yhtä juhlaa.

Viidentenä päivänä lähdimme Hortasta Lissaboniin, jossa koneenvaihtoväli oli kahdeksan tuntia. Monet lähtivät kaupungille. Itse lähdin Ullan ja Paulan kanssa ravintola Pinoquioon välipalalle. Rodolfo ei ollut paikalla.