sunnuntai 30. lokakuuta 2016

Keski-Eurooppa 12, 2016

AUTOLLA BRETAGNEEN TOUKOKUUSSA 2016

Menomatka:
Helsinki-Turku-Tukholma-Malmö-Kööpenhamina-Rödby-Puttgarden-Wankendorf-Osnabrück- Amsterdam-Uithorn-Arras-Rouen-Mont Saint Aignan-Saint Malo-Dinard-Morlaix.

Paluumatka:
Morlaix-Rennes-Le Mans-Orleans-Troyes-Trier-Osnabrück-Puttgarden-Rödby-Nyköping Falster- Kööpenhamina-Malmö-Tukholma-Turku-Helsinki.

Matkareittimme

Torstai 12.5.2016

Lähdin Ullan kanssa automatkalle Keski-Eurooppaan. Erotuksena 1980-luvun reissuille oli se, että meillä ei ollut telttaa, mutta meillä oli gps. Siitä oli verraton apu. Ajelimme Helsingistä Turkuun, josta seilasimme yölaivalla Tukholmaan. Laiva oli Siljan Baltic Princes.

Ilta saa Airistolle

Perjantai 13.5.2016

Ajoimme Tukholmassa laivasta ulos klo 6.30 ja pääsimme aikaisin tien päälle. Kolmen tunnin ajon jälkeen pidimme vanhan tavan mukaan kahvitauon Brahehusetin viereisellä bensa-asemalla. Ljungbyn lähellä seisoimme kolarin johdosta autojonossa pitkästyttävän tunnin.

Pidimme tauon Brahehusetin luona. Takana Vättern.

Ajoimme yksitoikkoista tietä etelään. Ohitimme Malmön ja saavuimme Köpikseen johtavalle sillalle ja tunnelille, maksu 48 euroa. Olimme Tanskassa. Siitä ripeää ajoa 140 km Rödbyhyn. Lautta lähti klo 17.10 ja oli Puttgardenissa klo 18.00. Tulimme Saksaan.

Auton navigaattori olisi halunnut ohjata meidät yöpaikkaamme Wankendorfiin Lübeckin kautta, mutta olin eri mieltä. Ajoimme pikkuteitä pitkin Heiligenhafenin, Lütjenburgin ja Plönin kautta Wankendorfiin Gasthaus Schlüteriin. Oikaisimme 80 km. Plönin kauniissa linnassa oli juuri silloin Tapio Wirkkalan lasitöiden näyttely. Olimme tulleet Helsingistä 1100 km.

Gasthaus Schlüter, Wankendorf, Pohjois-Saksa

Lauantai 14.5.2016

Matkanteko alkoi yhdeksältä. Ajoimme pitkiä, seisovia autoruuhkia vastaan ennen Hampuria. Saavuimme Bremenin kautta kahville Osnabrückiin, jossa alkoivat juuri kaupunkijuhlat nimeltä Mai Woche eli Toukokuun Viikko. Kirkon edessä pyöri iso karuselli. Abban musiikki kaikui kovaäänisistä.

Osnabrückin talon seinässä luki meidänkin ajallemme ajankohtainen lause: Olin vieras ja te olette ottaneen minut luoksenne.

Kaupunkijuhla Mai Woche, Osnabrück

Reittimme kulki Osnabrükin jälkeen Hengelon ja Almelon kautta Hollantiin Amsterdamin naapurikaupunkiin Uithorniin, jossa asuivat Paavo ja Marleen. Navigaattorin avulla osuimme helposti heidän kotiovelleeen. Paikallinen asemakaava on sellainen, että taloilla on pihan levyinen oma kanavaranta. Söimme parsaa. Katselimme Euroviisuja Tukholman Globenista:1. Ukraina 2. Australia 3. Venäjä. Suomen Sandhja ei päässyt loppukilpailuun. Päivän ajo oli 574 km.

Saavuimme navigaattorin avulla Paavon ja Marleenen kotiovelle Hollannin Uithorniin

Pöydässä istuivat Paavo, Marleen Fritjolf ja Ulla

Talon oma kanavaranta

Sunnuntai 15.5.2016

Kävimme Uithornin lähellä juustomeijerissä ja puukenkätehtaalla. Vierailimme Amsterdamin Rijksmuseumissa, jossa näimme Rembrandtin maalauksen Yövartio vuodelta 1642. Mitat 363 x 437 cm. Kävimme Merimuseossa, ruokailimme belgialaisessa ravintolassa ja piipahdimme Damin aukiolla.

Puukenkien sovitus

Rijksmuseum. Marleen, Antti ja Ulla. Takana Yövartio-taulu.

Istuin pitkästä aikaa Damin aukiolla. Edellisen kerran istuin siinä liftireissulla 1969.

Ulla, Marleen ja Paavo. Havaitsimme polkupyöriä, ihmisiä, kanavia ja makeaa tuoksua.

Ilta saa Amsterdamiin

Maanantai 16.5.2016

Dank je veel ja lähtö taipaleelle. Utrecht-Antwerpen-Gent. Ajoimme lähes huomaamatta Belgian läpi.
Ranskan rajalla autojono eteni kävelyvauhtia pysähdellen välillä. Sinne oli tehty liikennesilmukka, jossa ajettiin hiljaa. Tulli pysäytti ja tarkasti autoja, mutta ei meitä.

Arrasissa pidimme tauon. Nautimme kahvit ja salaatit. Tori oli täynnä vanhoja englantilaisia autoja kokoontumisajossaan. Sitten Amiens ja Rouen. Olipa mukava nähdä sukulaisia. Olimme Normandiassa. Päivän ajo 522 km.

Kävimme sukulaisissa. Ann, Josette, Erkki ja Ulla

Tiistai 17.5.2016

Olimme sukulaisissa kolme päivää ja kaksi yötä, kuten aina ennenkin. Kävimme Erkki-enon, Joseten ja Annin kanssa ulkoilemassa ja kaupoilla. Veimme Erkille hänen vanhoja kirjojaan ja muistelimme menneitä.

Erkki-eno, Ann ja Ulla kävelyllä, Josette ikkunassa

Ulla ja Erkki tutkivat Erkin vanhoja kirjoja, jotka toimme mukanamme

Kävin Joseten kanssa kaupoilla

Keskiviikko 18.5.2016

Ja matka jatkui. Ensin Caen ja siten pikkukaupunki Villedien des Poeles, jossa söimme omeletit. Lopetimme päivän ajon Saint-Maloon, joka on Bretagnessa, asukkaita 67 000. Meillä oli varaus Hotel Ajones d´Or:iin, joka on kaupungin muurien sisäpuolella. Navigaattori toi meidät hotellin ovelle klo 16.00. Kävelimme muurien päällä melkein kaupungin ympäri. Päivän ajo 344 km.

Söimme omeletit Villedien des Poelesin pikkukaupungissa

Saint-Malon kivisen kaupungin ainoa puisto

Saint-Malo

Kävelimme Saint-Malon muureilla lähes kaupungin ympäri

Kaupungintalo

Ihmettelimme, mitä nuoriso tekee keskellä merta

Alueella on voimakas vuoroveden vaihtelu. Nuoriso oli uima-altaan hyppytornissa. Taustalla Dinard.

Torstai 19.5.2016

Ajoimme Dinardiin, jonka rannalla on Alfred Hichcockin patsas lokit hartioillaan. Söimme simpukoita rannikon pikkukylässä nimeltään Pinic. Ajoimme yöksi Perros Quireciin Hotel Hermitageen. Ilta-ajeluna menimme katselemaan rantakallioita Ploumanachiin. Tähän asti ilma oli ollut viileää, mutta vähitellen lämpeni. Päivän ajo 180 km.

Dinardissa on Hichcokin patsas

Perros Quirec´n kirkko ja ravintola Le Cremailler

Ploumanach

Perjantai 20.5.2016

Ajoimme Morlaixiin lentokenttähotelli Albatrosiin, jossa tapasimme Matiaksen. Tyyppikurssit olivat juuri loppuneet. Ajoimme lounaalle Locquirecin kylään rannikolle, jossa olivat nopeat nousuvedet. Kävelimme Morlaixin (16 000 asukasta) keskustassa, jota hallitsee 1800-luvulla valmistunut viadukti.

Reissua oli tehty Helsingistä 2767 km. Venetsiaan olisi ollut lyhyempi matka.

Hotel L´Albatros on lähellä Morlaixin lentokenttää

Morlaixin viaduktin massivinen alaosa

Matias Morlaixissa. Takana viadukti, jonka päällä menee junanrata Pariisista Brestiin.

Morlaixin pääkatu viaduktin kävelytasolta nähtynä. Kadun alla virtaa joki kadun suuntaisesti.

Morlaix on sympaattinen kaupunki

Laskuvesi Locquirecissä

Söimme Locquirecissä simpukoita

CRJ-900 parkkeerattuna Morlaixin lentokentällä

Lauantai 21.5.2016

Matias ei lähtenytkään mukaamme, vaan lensi Suomeen. Ajoimme kaksistamme yhtä soittoa Morlaix-Rennes-Le Mans-Orleans-Troyes. Moottoritiemaksut tekivät 22 euroa. Ennen Orleansia nautimme pikkukylässä asparatokset. Ajamamme seutu oli silmänkantamattomiin asti kumpuilevaa peltoa ja vihreää niittyä. Hyvin kaunista.

Saavuimme Troyesiin (asukkaita 60 000) ja majoituimme klo 17.00 Hotel Gareen. Lämpötila oli +26 astetta. Olimme Champagnen maakunnassa. Nautimme champanjat keskustan terassilla ja juhlaillallisen ravintola L´Illustressa. Vanhat ristikkotalot loivat tunnelmaa kaupunkiin. Päivän ajo 701 km.

Nautimme champanjat etualan ulkoilmaravintolassa

Sunnuntaina 22.5.2016 ajoimme Troyes-Reims-Metz-Luxembourg-Trier. Olimme taas Saksassa. Polttoaine meinasi loppua kesken kaiken, eikä bensa-asemaa löytynyt millään. Tankkasin lopulta 70,3 litraa Konzissa. Koko mittaritaulu vilkkui punaisena. Tankin tilavuus on käsikirjan mukaan 70 litraa.

Jatkomatka noudatti reittiä Koblenz-Bonn-Köln-Münster-Osnabrück. Ajoimme Moselin vartta ja vähän Reininkin. Osnabrückissä (162 000 asukasta) majoituimme klo 17.00 kaupungin keskustaan Hotel am Nikolaiortiin ja lähdimme kylille. Oli Mai Wochen viimeinen ilta. Istuimme pyörivässä karusellibaarissa ja nautimme schnitzelit vanhassa perisaksalaisessa Posthalterei-ravintolassa.

Katselimme hotellihuoneessa MM-jääkiekon loppuottelun Suomi-Kanada, joka pelattiin Moskovassa.  Kanada voitti 1-0. Suomi oli sinä vuonna voittanut jääkiekossa alle 18v ja nuorten maailmanmestaruudet. Päivän ajo oli 721 km. Matkaa oli tehty jo 4600 km.

Osnabrückin pyörivä karusellibaari

Näkymä Hotel am Nikolaiortin huoneestamme

Maanantai 23.5.2016

Hotellihuoneemme ikkunasta näkyi läheinen kirkontorni ja vähän vihreitä lehtipuita. Nautimme reissun parhaan hotelliaamiaisen. Matkalla kohti Hampuria oli pitkä stau, mutta onneksi monen kilometrin ruuhka seisoi vastakkaisella puolella.

Poikkesimme Pohjois-Saksan rannikolla Scharbeutzissa. Kylässä oli pitkä pier ja hienot hiekkarannat. Ranta on jatkoa sille rannalle Latviassa, jossa olimme juuri vaeltamassa. Olimme sillä hetkellä rannikkokävelyissämme Riian pohjoispuolella, missä Gaujajoki laskee Riianlahteen.

Puttgardenissa oli Border Shop. Iso laiva oli pelkkää alkoholimyymälää kolmella kannella.

Seilasimme Puttgardenista Tanskan Rödbyhyn. Ajoimme rannikon pikkukylään Nyköping Falsteriin, josta olimme varanneet B&B:n. Saimme käyttöömme omakotitalon yläkerran. Isäntäväki oli ikäisemme eläkeläispariskunta.

Käppäilimme illan ratoksi kylillä. Tanskalaiset ovat maailman onnellisin kansa ja sen huomasi ravintoloissa, kaduilla ja omassa B&B:ssä.

Scharbeutzin rantaa lähellä Puttgardenia

Uiva Border Shop Puttgardenin satamassa
Bed and Breakfast. Nyköping Falster, Tanska

Tiistai 24.5.2016

Isäntäväellämme oli samanikäiset lapsenlapset, kuin meillä. He jäivät vilkuttamaan, kun lähdimme.
Ajoimme tunnelin/sillan kautta Ruotsiin lähelle Malmötä. Malmön korkea kierteinen kerrostalo nähtiin.
Oli taas edessä pitkästyttävä ajo Etelä-Ruotsin läpi Tukholmaan. Noudatimme kolmen pysähdyksen taktiikkaa:

1 pysähdys:  Kahvit Ljungbyssä
2 pysähdys:  Brahehusetin bensa-aseman kahvila
3 pysähdys:  100 km ennen Tukholmaa bensa-asemalla

Navigaattori neuvoi Tukholman läpiajon Slussenin tietyömaan kautta. Saavuimme Värtanin satamaan klo 17.30. Laiva lähti klo 18.00. Lämpötila +27 astetta. Päivän ajo 779 km.

Nyköping Falsterin vanhaa keskustaa

Navigaattori ohjasi Kööpenhaminan esikaupungissa kerrostaloalueen läpi ja sieltä sillalle. Nopeusrajoitus kuvan hetkellä oli 130 km/h. Tukholmaan oli matkaa 708 km ja ajoaika 6 tuntia, 46 minuuttia.

Keskiviikko 25.5.2016

Ajoimme Turussa laivasta ulos ensimmäisten joukossa heti seitsemän jälkeen. Menimme torille, jossa nautimme kahvit, lihiksen ja munkin. Oli kiva olla taas Suomessa. Olimme kotona aamukymmeneltä. Tarkastimme naapurissamme olevan Löylyn, joka oli juuri avattu. Reissun pituus oli 5628 km.

Lähdimme aamulla Ahdin ja Esan kanssa Jäppilään. Emme olleet saunoneet kahteen viikkoon!

Sauna-ravintola Löyly oli juuri avattu Hernesaareen

Miekankosken kahvilassa. Tapio, Ahti ja Esa.

Löylyn hienot muodot. Sisältä löytyvät ravintola, kolmen kerroksen terassit, savusauna ja kertalämmitteinen puusauna.