tiistai 10. lokakuuta 2023

Pariisi 2023

PITKÄ VIIKONLOPPU PARIISISSA

ALUSTUS

Tein vaimon ja vanhimman pojanpoikamme (12v) kanssa omatoimimatkan kesäiseen Pariisiin torstaista maanantaihin 5-9.10.2023. Pojanpoika sai koulusta vapaiksi viikonlopun yhteydessä olleet perjantain ja maanantain. Haimme hänet mukaan koululta koulupäivän jälkeen torstaina. Reissu oli vaimolle ja minulle kymmenes Pariisin-matka. Poika oli käynyt Pariisissa 4 kk ikäisenä. Pääministeri Petteri Orpo teki vierailun Pariisiin presidentti Macronin luo matkaamme edeltäneenä päivänä.

TORSTAI 5.10.2023  MATKAPÄIVÄ

Helsingin lentoasemalla oli 35 minuutin jonotus turvatarkastukseen. Siellä oli ollut JHL:n jäsenten ulosmarssi. Tiesimme häiriöstä ennalta ja varauduimme siihen tulemalla paikalle ajoissa. Vaimolla ja minulla oli vain lentokonelaukut, pojalla selkäreppu.

Lensimme Helsingistä Paris CDG:lle Air Francella. Olimme varanneet majapaikaksemme toisessa kaupunginosassa olevan Hotel Vacances Bleues Provinces Operan.

Koneemme laskeuduttua Pariisiin ajoimme taksilla hotellillemme illan pimentyessä. Ohitimme Stade de France-stadionin. Pojanpoika kummeksui taksimatkan varrelle sattuneen Gare du Nordin ympäristön epämääräisyyttä ja rähjäisyyttä. Autojonon pysähtyessä liikennevaloihin kulki kerjäläisiä ja kaupustelijoita autojen välissä. Hotellimme oli kuitenkin etäällä asemalta ja hyvällä alueella. Kävimme katukuppilassa iltapalalla. Huoneemme oli hotellin toisen kerroksen tilava kulmahuone, jossa oli kaksoisvuode ja sängyksi levitetty vuodesohva. Suoritimme ludetarkastuksen.

Lähdimme reissuun Helsinki-Vantaan lentoasemalta 5.10.2023 iltapäivällä

Saavuimme Paris Charles de Gaulle-lentoasemalle illalla

Lähdimme taksilla hotellille. Tie alitti heti kiitoradan.

Matkallemme sattui kaksi pientä Riemukaarta. Tässä ensimmäinen.

Iltapala ulkona hotellin lähikadulla

PERJANTAI 6.10.2023  MONA LISA

Hotellin aamiainen oli runsas ja monipuolinen. Croisantit olivat erinomaisia. Kahvi oli hyvää. Kävelimme aamiaisen jälkeen mutkitellen Louvreen, minne meillä oli ennalta hankitut pääsyliput jonotuksen välttämiseksi. Aikamme oli klo 11.00.

Näimme museossa veistoksia, tauluja ja tietysti pienenpienen Leonardo da Vincin "Mona Lisan", vaikka samassa suuressa salissa olisi ollut katsottavana kokonaisen seinän kokoinen Paolo Caliarin maalaus "Kaanaan häät". Itse katselin sitä.

Jatkoimme Louvren jälkeen kävelyä Seinen rantoja pitkin lounaalle Citen saaren katukuppilan avonaiseen sisätilaan. Ulkopöydissä auringossa oli liian kuuma. Läheiselle Sainte-Chapellelle oli niin pitkät jonot, että päätimme jättää sen väliin. Myöskään Notre Dameen emme menneet, sillä se oli edelleen remontissa vuonna 2019 olleen tulipalon johdosta.

Kävelimme pitkin Boulevard Saint Micheliä, mistä poika löysi grepes-kahvilan ja mummi vaateliikkeen, mistä hän osti pojalle asuja. Ylitimme Boulevard Saint-Germainin ja ohitimme Sorbonnen Yliopiston rakennuksia. Poika pelasi jatkuvasti kävellessään kännykkäpelejä. Hän oli saanut vanhemmiltaan rajattomat pelioikeudet.

Jatkoimme Latinalaiskorttelien kautta Pantheonille, minne oli vain puolen tunnin jonotus ilman ennakkolippuja. Pantheonin seinillä oli kohokuvia ja maalauksia ranskalaisista suurmiehistä. Se on suurmiesten hautapaikka. Se oli muutaman ensimmäisen vuotensa kaikkien uskontojen temppelinä. Keskellä hallia oli Foucaultin heiluri, joka todisti maapallon pyörimisen.

Ajoimme taksilla Pantheonilta Sacre Coeurille. Tarkastettuamme maisemat astuimme kirkkoon. Se ei ollut maksullinen. Samalla alkoi iltapäivämessu. Katsoimme ristisaaton. Pääpappi kumarteli käytävää pitkin kävellessään hopeisen suuren ristin kanssa vuoronperään molemmilla puolilla käytävää oleville seurakuntalaisille. Enkelikuoro lauloi kauniisti.

Jatkoimme kirkon jälkeen Tetre-aukiolle, joka oli muutettu suureksi ulkoilmaravintolaksi. Taiteilijat oli ripoteltu aukion reunoille. Pojanpojan potretti olisi maksanut 70 euroa, tingittynä 50 euroa. Laskeuduimme rappuja alas kulmabaariin.

Jatkokävely baarista oli katuja pitkin alaspäin. Poika ja mummi kävivät juustokaupassa hakemassa iltapalaa hotellihuoneeseen. Olimme hyvällä alueella. Leipomosta he ostivat patonkia. Ilta hämärsi ja pian pimeni. Kadunkulmakuppiloita oli tiuhaan, kun etsimme ruokalaa. Lopulta tärppäsi ja löytyi sopiva menu. Istuuduimme Mamie's-nimiseen ravitsemusliikkeeseen. Tilaukset: Ankan koipi, Fish and ships sekä Maalaisleipä herkkupäällyksellä.

Matkapuhelimestani loppui jatkuvan Google Mapsin käytön takia akku, enkä pystynyt enää lukemaan karttaa. Pojanpoika otti ohjakset ja opasti meidät oman kännykkäkarttansa avulla pikkukatuja pitkin monen risteyksen kautta hotelliin, kun kello näytti aikaa 20.30. Päivän kävelyt olivat 17 km.

Hotellimme Provinces Opera oli toisessa kaupunginosassa

Aamuinen näkymä huoneemme ikkunasta

Hotellin kulmilla oli aamulla hiljaista. Näkymä toisesta ikkunasta.

Hotellin aamiaisravintola

Lähdimme aamiaisen jälkeen kaupungille. Boulevard Haussmann.

Aurinkokuningas Ludvig (Louis) XIV:n ratsastajapatsas

Charles Ray: Horse and rider, 2014

Saavuimme Louvreen

Menimme Louvren taidemuseoon lasipyramidin kautta

Louvre

Mona Lisan edustalla oli väkeä

Hivuttauduimme pikkuhiljaa eturiviin

Caravaggion vaikuttava maalaus La Flagellazione (Ruoskinta)

Ruoskinta-taulun tiedot

Museovieras tutki kauan villisian näköistä veistosta

Veistoksen tiedot olivat vain ranskaksi

Näkymä Louvren ikkunasta museon aukiolle

Jokilaivan yläkansi oli täynnä ihmisiä

Seinen varren jalkakäytävillä myytiin kirjoja, matkamuistoja ja julisteita

Näkymä Seinelle

Jokilaiva pysäkillään

Pont Neuf

Näkymä Pont Neufilta. Seinen varrella oli vilkas jalankulku- ja pyörätie.

Chapelle de la Sorbonne

Pantheon

Pantheoniin oli vain puolen tunnin jono

Foucaultin heiluri heilui 67 m korkeassa kupolissa

Taksi Pantheonista Sacre Coeurille ajoi Louvren lasipyramidin läheltä

Opera Garnier oli paketissa

Taksi toi meidät Sacre Coeurille kuvassa olevan auton paikalle

Sacre Coeur

Sacre Coeurissa alkoi messu

Haitarin päällä makaili kissa ja soitto soi

Kävelimme Sacre Coeurilta Tetre aukion suuntaan

Tetre-aukio oli iso ulkoilmaravintola

Taiteilijat oli ripoteltu Tetre-aukion laidoille

Painuimme mäeltä raput alas ja istuimme oitis ensimmäiseen kuppilaan

Juustomyymälässä

Näyteikkunan monipuolinen juustovalikoima

Katukaruselli

Ilta saa Pariisiin

LAUANTAI 7.10.2023  EIFFEL-TORNI

Hotellin vastaanottovirkailija tilasi meille aamiaisen jälkeen taksin, joka saapui viiden minuutin kuluttua. Ajoimme reitin: Hotelli-Place de la Concorde-Champs Elysees-Riemukaari-Trocadero. Lauantai-aamun liikenne oli hiljaista ja matka joutui nopeasti. Kävelimme Trocaderolta kultapatsaiden ja kaupustelijoiden ohi Seinen yli Eiffelille. Meillä oli valmiiksi ostetut hissiliput klo 10.30. Jonomme oli lyhyt verrattuna toiseen jonoon, jossa seisoivat ihmiset ilman ennakkovarausta.

Nousimme hissillä Eiffel-tornin toiseen kerrokseen. Kävelimme tasanteella tornin ympäri ja otimme kuvia. Ilma suosi meitä, eikä niin aikaisin ollut tungostakaan. Laskeuduimme alas hissillä ja astelimme pois tornin alueelta. Poika sai ystävälliseltä myyntimieheltä lahjaksi pienen Eiffel-tornin.

Kävelimme Mars-kentän toiseen päähän ja sieltä Invalidi-kirkolle katsomaan Napoleonin hautapaasia. Napoleonin veljen Josephin paasi oli sivuhuoneessa.

Päivä jatkui kävelyllä Seinen yli Concorde-aukiolle. Ihmettelimme kymmeniä poliisiautoja sekä sillalla ennen aukiota että kadun varrella aukion jälkeen. Poliisit kertoivat, että aidatulla Concorden aukiolla oli rugbyn MM-kisat.

Ohitimme Madelaiden, joka oli remontissa. Paraatipäädyn pylväät oli valkaistu, mutta sivupylväät olivat vielä likaisen harmaat. Sitten Lafayetteen.

Tavaratalo Galeries Lafayette kiinnosti meitä sisällä olevien lasimaalausten takia ja myös kattoterassin johdosta, missä näimme ihmisiä katon reunalla lasiseinämän takana.

Emme ostaneet kaupasta mitään. Näimme päähallin lasimaalaukset ja nousimme hissillä katolle. Melko matala lasiseinämä oli kattotasanteen reunassa ja se näytti pelottavalta.

Jatkoimme matkailuamme kaupungin helteessä. Lämpömittari näytti +26 °. Istuimme välillä penkeille lepäämään ja sitten taas jatkoimme taapertamista. Aloimme etsiä ruokapaikkaa. Kiva paikka löytyikin Boulevard Haussmannilta. Tilasimme jokaiselle kanaa eri muodoissa. Viereiset juoruavat tupakkanaiset häiritsivät, kunnes alkoivat hekin ruokailla. Ilta pimeni syödessä, mutta lämpötila ei laskenut. Oli ihanaa istua kesävaatteissa ulkona. Kotimatkalla pikkuinen sai jätskiannoksen. Sitä syödessään hän ei kävellessään pystynyt pelaamaan kännykällään. Muuten oli kyllä pelimiehiä.

Vietimme koti-iltaa lätkimällä risti-seiskaa. Hävisin kaikki pelit, kuten tavallista. Päivän kävelyt 15 km.

Odotimme taksia  hotellin ovella

Ajoimme taksilla ensin Concorde-aukiolle ja siitä Champs Elyseesiä pitkin Riemukaarelle ja Eiffelille

Taksikyytimme loppui Eiffel-tornin seudulle

Eiffel-torni on tukiristikkojen sekamelska

Näkymä tornista Trocaderolle, missä jäimme taksista

Oli hyvät maisemat ja selkeä sää

Seinen saaren toisessa päässä on Vapaudenpatsas

Kaukana mäellä siintää Sacre Coeur

Kiersimme Eiffelin toisen kerroksen tasanteella tornin ympäri

Eiffel-torni ei ole veden päällä, vaikka siltä näyttää

Taatto ja pojanpoika Mars-kentällä

Mars-kenttä oli ihmisten oleskelupaikka

Marssimme Eiffeliltä Invalidikirkkoon (Hôtel des Invalides)

Invalidikirkossa on Napoleonin hautapaasi

Napoleonin  vanhemman veljen Josephin hautapaasi

Kirkossa oli rauhallista

Puisto Invalidi-kirkon jälkeen, kuvan takana näkyy Grand Palais

Päiväpitsalla

Poliisiautojen jono Concorde-aukiolle johtavalla sillalla. Aukiolla pelattiin Rugbyn MM-kisoja. Loppukilpailu oli Stade de Francella kuun lopulla. Etelä-Afrikka voitti finaalissa Uuden Seelannin.

Concorde-aukion obeliski

Madelaiden etupylväät oli jo valkaistu

Galeries Lafayetten kattoterassilla seisoi ihmisiä lasiseinämän takana

Galeries Lafayette

Mittari näyttää +26 °

Rugby-faneja Irkku-baarissa Haussmannilla

Autoille on yksi ajokaista, prätkä ajaa bussikaistaa ja pyöräilijöille on oma leveä kaista. Boulevard Haussmann.

Iltapalajätski

SUNNUNTAI 8.10.2023  RIEMUKAARI JA SERKKUTYTTÖ

Lähdimme aamiaisen jälkeen ulos aurinkoiseen aamuun. Kävelimme Boulevard Haussmannilla olleen kilometrin pituisen jalkakäytäväkirpputorin läpi Saint Lazaren asemalle serkkutyttöä vastaan. Rouenin juna saapui klo 9.48. Halausten jälkeen marssimme kahville Triadou Haussmanniin.

Päivän pääkohde oli Riemukaari, minne saavuimme puolen päivän jälkeen. Vaimo jäi penkille odottelemaan, kun me muut alitimme liikenneympyrän. Alikulkukäytävässä oli niin pitkä jono Riemukaaren päälle, että emme jääneet jonoon, vaan nousimme vain raput maan tasalle Riemukaaren juureen, jossa paloi jatkuva tuli. Väkeä ei ollut ruuhkaksi asti. Kiersimme Riemuportin ympäri ja lähdimme pois.

Astelimme pitkin Avenue des Champs Elyseesin leveää jalkakäytävää, josta käännyimme Georg V-kadulle. Löysimme Hotel Georg V:n, jossa olimme yöpyneet Ullan kanssa liftireissullamme vuonna 1970. Kerroin siitä ovimiehelle, joka oli asiasta kiinnostunut. Nykyisin hotelli oli hienostuneempi, kuin silloin.

Palasimme Champs Elyseesille, jossa vastaamme tuli köynnösten reunustama katuterassi. Ruokailtuamme itsemme hyviksi jatkoimme Concordelle, jossa bongasimme presidentti De Gaullen kävelevän näköispatsaan. Nautimme kahvit Seinen rannan katukahvilassa, josta suksimme Latinalaiskorttelien kautta Luxembourgin puistoon aperoleille, limpsalle ja teelle. Torvisoitto-orkesteri puhalteli lavallaan puiden siimeksessä tunnettuja biisejä. Pyhäpäivä oli saanut väkeä liikkeelle.

Pojanpoika piti kaupunkisuunnistuksesta. Marssimme hänen perässään puolen kilometrin päässä olevalle taksiasemalle, jossa oli sopivasti yksi pirssi passissa. Ajoimme kyydillä Saint Lazaren asemalle, jossa hyvästelimme serkkulikan, joka lähti Roueniin.

Illan pimeys peitti mukavan kaupungin. Painuimme illalliselle tuttuun Triadou Haussmanniin. Tarjoilijatyttö opetteli sanan "kiitos". Lähdimme tallustelemaan kämpille puoli kahdeksalta, kun ilta jo pimeni.

Kuljimme hitaasti tutuksi tullutta leveää Haussmannia pitkin. Kadulla oli vain yksi autokaista suuntaansa sekä leveä bussi- ja taxikaista ja lähes yhtä leveä yksisuuntainen pyöräkaista. Pyöräilijöitä oli Pariisissa todella paljon. Kaupunki on selvästi panostanut kaupunkipyöräilyyn. Yksityisiä sähkölautoja näkyi myös, mutta lautojen vuokrausbisnes oli kielletty.

Pakkasimme hotellissa jo vähän laukkujamme. Nuorin lapsenlapsemme täytti samana päivänä yhden kuukauden. Päivän kävelyt tekivät 19 km.

Kävelimme Pariisin katuja yhteensä 51 km. Sää oli koko matkan ajan aurinkoinen ja oli pouta. Päivälämpötila vaihteli +23 ja +27 asteen välillä.

Boulevard Haussmannilla oli kilometrin pituinen kirpputori. Ostimme sukat.

Tapasimme serkkulikan Saint-Lazaren asemalla

Kävellessä puhuttiin myös ranskaa

Serkkutyttö ja Ana

Seurueemme jäseniä

Kävimme Riemukaaren alla

Riemukaaren alla palaa jatkuva tuli

Avenue des Champs-Élysées

Champs Elyseesillä on leveät pyörätiet

Presidentti Charles de Gaullen näköispatsas

Rullaluistelutapahtuma

Kävelimme ihmisten joukossa kesäisissä tunnelmissa kohti Luxembourgin puistoa

Patsas Luxembourgin puistossa. Takana Pantheon.

Luxembourgin puiston taidetta

Välipalalla

Luxembourgin puisto

Taxissa Luxembourgin puistosta Saint-Lazaren asemalle

Tyylikkyyttä Louvren edessä. Pirssimme meni tuttua reittiä.

Serkku jäi kyydistä Saint-Lazaren asemalla ja lähti junalla Roueniin

Poikkesimme kotimatkalla iltapalalle mielipaikkaamme Triadou Haussmanniin

MAANANTAI 9.10.2023  KOTIMATKA

Ylösnousu oli seitsemältä, aamiainen puoli kahdeksasta puoli yhdeksään ja lähtö hotellilta yhdeksältä. Taksikyyti Charles de Gaullen lentoasemalle kesti vajaan tunnin. Kaupungista poispäin ei ollut ruuhkia, mutta kaupunkiin päin moottoritiellä A1 oli usean kilometrin pituinen seisova autojono.

Lentoaseman turvatarkastus oli nopea ja kahvitteluunkin jäi aikaa ennen lennon lähtöä. Koneemme Airbus A 320 oli taas aivan täysi. Air Francen kaikki juomat, sämpylät ja keksit olivat maksuttomia. Pojanpoika luki Aku Ankan paksua taskukirjaa sekä pelasi kännykällään. Lento Helsinkiin kesti kolme tuntia. Nuorempi poikamme oli meitä vastassa ja pojanpoika vietiin kotiinsa. Mummi ja Taattokin ehtivät kotiin ennen pimeää. Matkamme aikana lauantaina oli niin kova myrsky, ettei Viking XPRS päässyt Tallinnan satamaan, vaan joutui kääntymään pois ja palaamaan Helsinkiin.

Lähtöaamiainen ja maittavat croisantit

Huoneemme oli tilava kulmahuone

Lähtevät lennot Paris-CDG:ltä

Lennon odottelua lähtöportilla

Perillä Helsingissä. Ulkolämpötila oli +7°

Meitä oltiin Helsinki-Vantaan lentoasemalla vastassa

Liikkumisemme Pariisissa. Kävelyt punaisella, taksimatkat mustalla. Hotelli merkitty.