maanantai 14. syyskuuta 2020

Keski-Eurooppa 4, 1987

AUTOMATKA BRITANNIAAN 30.5-21.6.1987                       

(Reittikartta on jutun lopussa)

Lähdimme heti koulujen loputtua kesälomareissulle. Meitä oli matkalla vaimo ja minä sekä 10- ja 5-vuotiaat poikamme. Autona oli uusi Toyota Camry 1,8 l. Yöpymistarvikkeet olivat mustassa suksiboxissa, joita oli alkanut tulla markkinoille lähinnä talvimatkailuun. Ajattelin, että kyllä niitä voi käyttää kesälläkin. 

Seilasimme lautalla Turusta Tukholmaan. Ajoimme Tukholmasta Enköpingin ja Västeråsin kautta Hallstahammarin sukulaisiin yöksi. 

Jatkaessamme seuraavana päivänä matkaa E18-tietä kohti Osloa ja tankatessamme Arbogan Essolla, kerroin perheelle liftimatkastani luokkakaverin kanssa Ruotsiin ja Norjaan vuonna 1967: Ollessamme menossa Oslosta Tukholmaan, meille kerrottiin, että Oslon ja Tukholman väliä ajavat rekkamiehet vaihtoivat Arbogan Essolla kuskia. Se oli oiva liftipaikka rekkojen kyytiin. Meille sattui kuitenkin huono tuuri, sillä oli viikonloppu eikä Arbogan Essolla ollut rekan rekkaa. Siispä menimme viimeisillä rahoillamme Tukholmaan junalla.

Pidimme jätskitauon Töcksforsissa lähellä Norjan rajaa. Saavuimme iltapäivällä Osloon. Kävelimme kaupungintalon lähistöllä, Vigeland-puistossa ja Holmenkollenilla. Kysyimme Kollenin mäeltä yöpaikaksemme turvekattoista hytteä, joita siellä oli useita. Ne olivat kuitenkin liian kalliita. Meitä neuvottiin ajamaan 40 km päähän Drammeniin, jonka leirintäalueella oli edullisia mökkejä. Ilma oli sateinen ja viileä. Ajoimme Drammeniin, jossa yövyimme leirintäalueen lautamökissä.

Ajo jatkui aamulla rannikon tuntumassa lounaaseen. Pysähdyimme Stathellessä, jossa oli komea silta vuonon yli. Kristiansandin jälkeen saavuimme Stavangeriin, jonne tullessa ihmettelimme rannan valkoisia hiekkadyynejä ja jauhomaista hiekkaa.

Kävelimme Stavangerin kaupungilla ennen ajoa laivaan. Jupiter-niminen matkustajalaiva lähti Stavangerista Bergenin kautta Englannin Newcastleen. Lastaus ja purkaminen tapahtuivat peräportista.

Valkoiset ja jauhomaiset hiekat ennen Stavangeria

Seilasimme ms Jupiterilla Stavangerista Bergenin kautta Newcastleen

Laivaan ajoi useita Naton ajoneuvoja. 
                       
Laiva seisoi Bergenin satamassa niin kauan, että ehdimme maihin, ja Bryggenille kahville. Ystävällinen englantilainen merimies tuli pöytämme luo ja antoi nuorimmaisellemme vedenneitoa esittävän hopeasormuksen. Hänellä oli kotona saman ikäinen tytär, jota oli ikävä.

Laivamme seilasi Englantiin Pohjanmeren poikki. Saapuessamme illalliselle laivan ravintolaan, kysyi pianisti, mistä maasta olimme. Vastasimme, että Suomesta. Hän soitti ja lauloi heti musiikkikappaleen meidän kunniaksemme. Se oli Billy Joelin Honesty. Laivaan oli lastattu useita Naton ajoneuvoja. Merellä törrötti öljynporaustorneja.

Saavuttuamme Newcastleen menimme heti bensa-asemalle, jonne ajettiin liikenneympyrästä. Tankkaamisen jälkeen lähdin ajamaan ympyrää väärään suuntaan. Puolen kierroksen jälkeen oli pakko päästä sieltä ulos, kun autoja alkoi tulla vastaan. Eka moka sattui siis heti. Vasemmalla puolella ajaminen olikin vaikeampaa, kuin olin kuvitellut. Kävelimme Newcastlen keskustassa hetken ja lähdimme tien päälle kohti pohjoista. Keep left!

Olimme ensimmäisen yön pikkukylän majatalossa Northumberlandin kreivikunnassa. Pubissa meidän piti ruokailla ikkunattomassa kiviseinäisessä huoneessa, kuin putkassa, sillä meillä oli mukana pikkulapsia. Lasten ei sallittu ruokailla pubin puolella alkoholitarjoilun vuoksi. 

Ensimmäinen Englannin yö vietettiin pikkukylässä Northumberlandissa
                      
Saavuimme Skotlantiin ja Melrosen pikkukaupunkiin. Vantaan Länsimäestä kotoisin oleva Melrose-bändi oli innoittajamme paikkakunnasta. Kivinen kylä se oli. Asuimme itse Länsimäen naapurissa Rajakylässä.

Saavuimme Edinburgiin. Kävelimme vähän kaupungilla. Emme käyneet linnassa mäen päällä, vaan hampparoimme alhaalla kaduilla. Määränpäämme oli sinä päivänä Inverness. 

Näimme hämärän tultua ennen Invernessiä B&B-kyltin ja ajoimme maalaistalon pihaan. Saimme huoneen piharakennuksesta. Taas satoi. Isäntäväkemme oli vanhempi viljelijäpariskunta. Isäntä muistutti leppoisaa isä Bonanzaa, Ben Cartwrightia. Talonväki tarjosi sekä illalliseksi että aamiaiseksi keittiössään voissa paistettua pekonia, makkaraa, perunaa ja munia. Ruokailimme heidän kanssaan. He kertoivat, että talvisin on pakkasta ja että yksinkertaiset ikkunat jäätyvät molemmin puolin. He pukeutuvat sisällä sen mukaisesti lämpimiin vaatteisiin. Kerroimme, että meilläkin on pakkasta ja että kolminkertaiset ikkunat eivät Suomessa jäädy. Pukeudumme talvisin sisällä kevyesti. He ihmettelivät. 

Ilta koitti ennen Invernessiä. Löysimme sopivasti B&B:n.
            
Matkamme jatkui Invernessin kaupunkiin, jossa käppäilimme pienen tovin. Sitten suuntasimme Loch Nessille pälyilemään, josko järvihirviö näyttäytyisi meille? Keltakukkaista piikkipensasta kasvoi pitkin järven rantoja. Näimme Nessiestä hämäriä ja epäselviä valokuvia näyttelytalossa, joka oli Drumnadrochitin kylässä järven keskivaiheilla. Näyttelytalon pihalla oli Nessie-patsas. Matkan jatkuessa pojat olivat hiljaa takapenkillä silmät tarkkoina järvelle, mutta Nesssie ei nyt näyttäytynyt. 

Urquhartin linnanraunion luona oli parkkipaikka ja säkkipillinsoittaja. Pysähdyimme hetkeksi. Pyysin pienempää poikaamme pillipiiparin viereen tihkusateeseen kuvattavaksi. Samalla alkoi säkkipillin soitto, joka kävi kuopuksen korviin vihlovana. Otin pikakuvan, riksaa ei tippunut. 

Loch Ness-järvi on 39 km pitkä ja vain 1,5 km leveä. Rannoilla kasvaa keltaisia piikkipensaita.

Pojat ja Loch Nessin hirviö

Säkkipillinsoittaja Urquhartin linnan luona
                           
Tulimme tietyöalueelle. Vasen kaista oli suljettu muutaman kilometrin matkalta ja ajo tapahtui vain oikealla kaistalla. Kun tietyö loppui, unohdin siirtyä vasemmalle. Auton tullessa vastaan ihmettelin ensin, miksi se ajoi väärällä puolella. Sitten muistin, että mehän olimme Britanniassa ja siirryin kiireen vilkkaan vasemmalle.

Loch Ness-järvi loppui Fort Augustukseen, mutta me jatkoimme Caledonian Canalia seuraten ja Loch Lochyn ohi Fort Williamiin syömään. Olimme olleet koko ajan Britanniassa tukevasti puettuja. Pojilla oli mummon kutomat värikkäät ja lämpimät villapaidat. 

Loch Ness on 39 km pitkä ja 1,5 km leveä. Syvyyttä on syvimmillään 230 m. 

Näimme sadepilvien seasta Ben Nevisin huipun. Se on Britannian korkein vuori, 1343 metriä korkea. Sivuutimme Glencoen puuttomat ja korkeat vuoret, seutu on patikkaihmisten suosiossa. Näimme vaellusryhmiä lähtemässä vaelluksille ja palaamassa vuorilta. Tien vieressä oli Commandopatsas.

Glencoe
                                                        
Yövyimme Loch Lomondin viereisessä Tarbetin kylässä Bed and Breakfast-paikassa. Talon väkeen kuului isä, äiti ja kaksi meidän poikien ikäistä poikaa. Isä ja vanhempi poika harrastivat motocrossia. Perhe on käynyt kerran Lontoossa asti. Neljä poikaa leikki Legoilla olohuoneen lattialla, eikä kielivaikeuksia ollut. Aikuiset seurustelivat pöydän ääressä. Takkatuli loi tunnelmaa.

Sateessa voi ajaa pitkän päivän, kun mitään kiinnostavaa ei harmaudessa näy. Posotimme 300 mailia yhtä soittoa kohti etelää ja Walesia ohittaen vauhdilla Glasgowin, Blackpoolin ja Liverpoolin. Poikkesimme vain Hadrianuksen muurille. Rooman valtakunta on joskus ulottunut sinne asti. 

Majoituimme heti Liverpoolin jälkeen Walesissa Rhyl-nimiseen kylään B&B-paikkaan vanhemman pariskunnan luo. Varasimme yöpaikan, mutta kävimme ennen yökylää läheisessä Sun Centre Water Parkissa polskuttelemassa ja oikein uimassa. Harmi, ettei siellä ollut saunaa, sitä vastoin siellä oli useita isoja liukumäkiä poikien mieleen. Opin yöpaikan isännältä aamiaisella sanan roundabout, liikenneympyrä. Se on mielestäni englannin kielen kaunein sana. Opin myös sanan cereal, murot.

Matka jatkui aamulla. Emme menneet Convy Castleen, pysähdyimme vain hetkeksi sen viereen. Otamme toisen linnan. Keskipäivällä kävimme Pohjois-Walesin rannikkokaupungissa Llandudnossa syömässä ja ihmettelemässä palmuja kaupungin keskellä. Laskuvesi oli parhaillaan paljastanut kaupungin lahden pohjat. Veneet makasivat kallellaan pohjamudassa. Kiva pikkukaupunki.

Se toinen linna Convyn sijasta oli Caernarfon Castle, minne ajaessamme näimme hämärästi Mount Snowdonin. Caernarfonin iso linna on rannassa keskellä Caernarfonin kaupunkia. Pojat saivat luvan takaa pelleillä linnan pihalla valokuvassa. Linna on valmistunut vuonna 1283 ja se on Unescon maailmanperintökohde. Linna on kuninkaallisten käytössä. Prinssi Charles kruunattiin siellä Walesin prinssiksi vuonna 1969.

Pojat pelleilivät Caernarfonin linnan edessä
                                        
Ajoimme mäkisen Walesin läpi kohti etelää. Maisema oli paljolti puutonta ja kumpuilevaa, mutta vehreää. Sateli jatkuvasti, yhtään yötä emme ole vielä olleet teltoissa, kaikki yöt B&B-paikoissa. Ajoimme Avon-joen yli Clifton Suspension Bridgeä pitkin ja saavuimme hetikohta Bathiin. 

Bathissa on vanha roomalainen kylpylä, mihin menimme. Se on museo keskellä kaupunkia. Rikkipitoinen vesi oli +44 asteista, mutta kylpemään emme päässeet. Kävimme myös puoliympyrän muotoisen Royal Crescentin pihalla. Yövyimme kivisen kerrostalon B&B:ssä. Bath on vanha kaupunki ja hyvin kivinen. Kaupunkien kivisyys on ollut silmiinpistävää koko matkan aikana. Selailin kirjoja yöpymispaikkamme kirjastossa pitkään yöhön. 

Roomalainen kylpylä, Bath

Tunnin ajon päässä Bathista ovat Stonehengen kivipaadet. Esihistoriallinen monumentti on 5000 vuotta vanha. Kiersin sateessa isomman pojan kanssa kivikehän, jota ympäröi verkkoaita. Vaimo ja pienempi poika olivat kahvilassa. 

Ajoimme Kanaalin rannikolle Brightoniin, jossa olimme vaimon kanssa 1974 englannin kursseilla English Language Centerissä. Köröttelimme kanaalin rantaa seuraten Newhaveniin ja edelleen Eastbourniin, jossa majoituimme kuinkas muuten kuin B&B:hen. Emäntämme oli syntyään belgialainen. Hän muistutti elävästi isotätiäni Ainoa. Kävimme aamulla ihailemassa korkeita kalkkikivitörmiä kanaalin rannassa.

Seilasimme Englannin Kanaalin yli Doverista Calaisiin. Laivamme oli samanlainen, mikä oli vastikään kaatunut kanaalissa kyljelleen ja uponnut puoliksi pohjaan. 

Seilasimme Englannin Kanaalin yli Doverista Calaisiin
                                       
Calaisin kaupungintalon edustalla on Rodinin veistos Calaisin porvarit
                             
Kävelimme Calaisin kaupungintalon edustalla ja näimme Rodinin patsaan nimeltään Calaisin porvarit. Rannikolla teiden varsilla oli jatkuvasti kylttejä: Keep right! Ajoimme 200 km matkan Rouenin naapurikaupunkiin Mont Saint Aignaniin sukuloimaan. Kävelimme enon, tämän vaimon ja serkkutytön kanssa Rouenissa tutut kuviot: Rouenin kirkot, Jeanne d´Arcin polttoroviopaikan, ruttoon kuolleiden talon ja sataman. Lisäksi kävimme katsomassa atomivoimalaa ja Seine-joen ylittävää uutta, isoa siltaa. Ajelimme serkun opastamina kanaalin rannalle Saint-Valery-en Cauxiin ja lisäksi Pays de Cauxiin, missä oli korkeita rantatörmiä. Lähdimme kahden yön jälkeen kyläpaikastamme Pariisiin.

Kanaalin korkeita rantatörmiä Ranskan puolella
                                                  
Olimme sopineet Pariisissa tapaamisen vaimon siskon ja tämän miehen kanssa. Kohtaamispaikka oli Eiffel-tornin alla, tapaamisaikoja oli saman päivän aikana kaksi. Ensimmäisestä ajasta myöhästyimme puoli tuntia, mutta toinen tapaamisaika toimi ja niinpä tapasimme. Lähdimme Eiffeliltä kahdella autolla peräkkäin katsastamaan hotellia Rue de Pepiniere-kadulle. Sisko ja mies olivat varanneet molemmille porukoille hotellista huoneen. 

Rouvat ostivat itselleen muotiliikkeestä kesämekot. Kävimme Pompidu-Centerissä ja Eiffel-tornissa. Pienimmäisemme leikkiessä pikkuautoilla keskellä jalkakäytävää katukahvilan edessä ohikulkijat silittivät tämän vaaleaa tukkaa. Kävimme myös Pigallella. Champs-Elyseesin liikennevaloissa seistessämme osoitti viereisen auton kuski suksiboxiani ja kysyi, oliko anoppi arkussa? Nyökkäsin. Kysyin liikennepoliisilta lupaa kuvan ottoon, kun hän ohjaili liikennettä Etoilella. Hän vastasi, että tottakai, ole hyvä! Hän pidätteli jonoa takanamme kuvauksen ajan.

Pojat Eiffel-tornin juurella                         

Nuorempi poikamme leikki jalkakäytävällä pikkuautoilla. Ohikulkijat silittivät hänen vaaleaa tukkaansa.

Liikennepoliisi antoi Riemukaarella luvan kuvanottoon
                      
Automatkamme jatkui. Lähdimme Pariisista kohti Suomea. Seuraavan yön vietimme Belgian Nivellesissä Hotel du Commercessa. Poikien jäätyä yläkerran huoneeseen nukkumaan, menin vaimon kanssa alakerran ravintolaan. Sain siellä elämäni parhaan pippuripihvin. Seuraavana päivänä jatkoimme matkaa Vaterloohon.

Vaterloon taistelukenttä on Nivellesin ja Brysselin välillä. Nousimme korkealle tekokukkulalle, jonka huipulla oli leijonapatsas. Napoleon hävisi Vaterloossa taistelun Wellingtonin herttuan johtamille briteille ja alankomaalais-belgialaisille joukoille vuonna 1815. Taistelusta oli havainnollinen 360 asteen panoraamaesitys suuressa, pyöreässä hallissa.

Yöpaikkamme Hotel du Comerce, Nivelles, Belgia
                         
Vaterloo

Painuimme Brysseliin. Katsastimme pienenpienen Manneken Pis-patsaan ja oleskelimme kauneimmalla torilla, missä olin koskaan ollut. Grand Plage teki minuun suuren vaikutuksen. Koristeelliset, vanhat rakennukset ympäröivät aukion. Istuimme kauan ulkoilmaravintolassa. Kävelimme myös torin lähellä katetuilla kauppakujilla ja ajoimme Atomiumille. Sen sisällä kulkivat liukuportaat pallukasta pallukkaan. Pallukoissa oli monenlaisia näyttelyitä.

Grand Place, Bryssel

Brüsselin Atomium
                                                                      
Atomium
                     
Vaihdoimme maata Belgiasta Hollantiin. Ajoimme Kortgeneen ja sieltä usean pitkän sillan kautta Scheveningeen, jossa on komea Casino. Kävimme sen sisällä. Pistäydyimme sen jälkeen Zandvoortin moottoriradalla, jossa juuri silloin harjoittelivat moottoripyöräpoliisit. Rata oli aivan meren äärellä. Keke Rosberg on ajanut samalla radalla F1-kisoja.

Kävimme Scheveningenin Casinossa

Zandvoort, Hollanti. Pohjanmeri vasemmalla, moottorirata oikealla.
                            
Matka jatkui Alkmaariin, jossa viivyimme koko päivän. Kävelimme kylillä ja näimme kanavia. Ruokailimme hyvin. Kaupungin lähellä oli isoja tuulimyllyjä.

Ajoimme Ijjselmeerin pitkän padon yli ja siitä edelleen Saksaan. Olimme yötä aikaisemmalta reissulta tutuksi tulleessa suomalais-saksalaisessa perheessä Flensburgissa. Tanskassa kävimme Legolandissa ja kun tuli Juhannus, olimme jo Ruotsin Hallstahammarissa vaimon sukulaisissa. Kävelimme isäntäparin kanssa pitkän ulkoilulenkin, minkä jälkeen pääsimme Juhannussaunaan! Taitoimme metsästä vastakset.

Ajoimme puhtaina Tukholmaan, josta seilasimme yölaivalla Turkuun. Aamulla ajoimme kotiin Vantaalle. Auton matkamittariin tuli reissusta 6400 km. Kattoboxissa oli kupoliteltan lisäksi uusi, itäsaksalainen huvilateltta. Emme pystyttäneet telttoja kertaakaan.

Matkareittimme
                                                                        

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti