tiistai 29. syyskuuta 2020

Keski-Eurooppa 8, 1991

AUTOMATKA KESKI-EUROOPPAAN 5-19.7.1991

(Reittikartta jutun lopussa)

Keski-Eurooppa veti perhettämme taas puoleensa. Lähdimme lomareissulle töiden jälkeen 5.7.1991. Matkaseurueemme käsitti jälleen oman perheen eli vaimon ja minut sekä poikamme, jotka olivat 9- ja 14-vuotiaita. Matka-auto oli viininpunainen kahden litran Toyota Camry. Kesäpyörissä aluvanteet. Majoitusta varten meillä oli kaksi telttaa, jotka olivat kattoboxissa muiden yöpymistarvikkeiden kanssa.

Ajoimme aluksi Turkuun, josta seilasimme ms Vellamolla yön yli Tukholmaan. Lähdimme aamulla aikaisin köröttelemään Tukholmasta etelään. Ljungbyn maauimalassa vietimme keskipäivää uiden ja makaillen auringossa. Menimme perinteisesti lautalla Helsinborgista Helsingøriin ja Rødbystä Puttgardeniin. Ajoimme yöksi Ostseebad Burgin camping-alueelle. Ajo Saksan baanoilla alkoi seuraavana aamuna.

Tuleva yö vietettiin Keski-Saksan Harz-vuoristossa Goslarin leirintäalueella. Kuljeskelimme Goslarin hienossa kaupungissa kanavien varsilla ja uimme freibadissa. Kävimme kyläjuhlien isossa tivolissa.

Lähdimme reissuun Vantaalta

Goslarin Camping, Saksa

Goslar freibad

Matka meni eteenpäin rattoisasti ja vikkelästi. Tulimme Etelä-Saksaan Rothenburg ob der Tauberiin ja menimme kaupungin freibadiin uimaan. Tuttu paikka aikaisemmilta käynneiltä. Sieltä suunnistimme Bodenseen rannalle Lindauhun, josta käytetään myös ilmausta Lindau-Insel. Kaupunki sijaitsee saaressa. Camping-Lindau on Boden-järven rannassa ja taas uimme. Lämmin kesä vallitsi Keski-Euroopassa. Lindau kuuluu Saksaan, Bodenseen itärannan Bregenz Itävallalle ja eteläranta Sveitsille.

Vuokrasimme neljä polkupyörää, joilla ajelimme pitkin Lindaun katuja ja pidemmällekin eli toista siltaa pitkin kaupungista pois ja toista siltaa kaupunkiin takaisin. Kahvit ja limpsat nautimme eteemme sattuneissa ulkoilmakahviloissa. Pelasimme pienoisgolfia. Lindaun sataman portinpylväinä ovat majakka ja leijona-patsas, joiden välistä veneet ja muut alukset saapuvat satamaan. Ostin kokoelmiini tinapikareita.

Lindau Camping

Vuokrasimme Lindaussa polkupyörät

Pyöräilimme Bodenseen rannoilla

Lindau oli kiva

Pojat Lindaun satamassa

Lähdimme Lindausta Bodenseen pohjoisrantaa seuraten meille suositeltuun Langenargeniin, jossa kärvistelimme tukalassa helteessä. Autossa ei ollut ilmastointilaitetta. Palasimme takaisin ja kiersimme Itävallan Bregenzin kautta Sveitsin puolelle Romanshorniin ja edelleen Mainau Blumeninseliin eli Mainaun Kukkasaareen. Saari on kuuluisa kukkatarhastaan ja se on kuin Paratiisi maan päällä. Kukkaa jos jonkinlaista oli kaikkialla, ja myös kukista tehtyjä suuria eläinhahmoja.

Kävimme Konstanzin rannassa uimassa ja söimme Graf Zeppelin Gaststättessä. Sveitsin Konstanz on kaksoiskaupunki Saksan Kreuzlingenin kanssa. Ajoimme uudestaan Itävaltaan. Tie Bezauhun johti Alppien kainaloon. Ensin Warth ja sitten Lech, jossa nautimme kahvit ja jätskit. Koski kohisi valkeana Lechin läpi. Saavuimme St. Antoniin, joka on tyylikäs alppikylä. Sitten Landek ja Imst, jossa helle yltyi +35 asteeseen. Uimme hartaasti Imstin freibadissa ja makailimme varjossa.

Sivuutimme Innsbruckin ja saavuimme pienen Westendorfin leirintäalueelle telttailemaan. Viihdyimme Westendorfissa hyvin ja vietimme aikaa palloilemalla kivassa alppikylässä pitkään. Teimme päivän kestävän patikkaretken ylös Kizbühelin alpeille. Olimme shortseissa, alppiaurinko paistoi. Kaipasimme jäähdytystä.

Mainau Blumeninsel, Sveitsi

Sveitsin Konstanz ja Saksan Kreuzlingen ovat kaksoiskaupunki. Kuvassa maiden raja.

Itavaltaa Bregenzistä itään

Lähellä Innsbruckia

Westendorf Camping

Westendorf oli mukava kylä

Ajoimme Werfeniin, jonka lähellä on Eisriesenwelt eli suuri jääluola. Sinne ajettiin ensin serpentiinitietä, sitten mentiin kabiinihissillä ylös vuorelle ja loppumatka käveltiin. Jo satoi vettä ennen luolaa ja luolassa tippui lisää vettä niskaamme jäisestä katosta nollakelissä. Meillä oli kaksi sateenvarjoa. Kastuimme silti märiksi, palasimme autolle ja ajoimme Hallstattin kahvilaan lämmittelemään kuumalla kaakaolla. Vaihdoimme kuivaa yllemme. Varasimme huoneen Hallstattin majatalosta ja jäimme paikkakunnalle yöksi. Kyläkirkon ovi ei ollut lukossa, joten kiipesin isomman pojan kanssa huteria rappuja kirkontorniin katselemaan maisemia.

Aamulla kävimme ihmettelemässä hautausmaalla Beinhausia eli luutaloa, jonka ovet olivat auki. Sääriluut olivat pinossa kuin klapit. Pääkallot olivat hyllyillä, otsiin oli tussilla kirjoitettu vainajan nimi. Valokuvaus oli kielletty, joten en laita tähän kuvaa. Hallstattin hautausmaa on pieni ja se on rinteessä, joka viettää järvelle. Vainajien luut poistetaan haudoista, jotta uusille vainajille saadaan tilaa.

Olimme matkalla Eisriesenwelt-jääluolaan

Tulimme Eisriesenweltistä märkinä ja ulkonakin satoi

Saavuimme Hallstattiin kuumalle kaakaolle

Lähdimme Hallstattista kotia kohti. Posotimme Saksan Ingolstadtiin lounaalle ja yöksi Bambergiin. Bambergissa vietimme seuraavaa päivää maleksimalla kaupungilla ja istuskelemalla ulkoilmakuppiloissa. Joki virtasi Vanhankaupungin läpi.

Seuraava yö nukuttiin Lichtenfelsin leirintäalueella. Tilasimme illalla sämpylät ja aamulla jonotimme niitä leipomon auton tultua. Pienempi poika syötti loppumurut sorsille.

Eisfeldissä ajoimme aution raja-aseman läpi entisen DDR:n alueelle. Verhot lepattivat tullirakennuksen rikotuista ikkunoista. Raja-aita oli vielä pystyssä, vain tien kohdalta se oli poistettu. Saavuimme entisen Itä-Saksan Meiningeniin, joka oli soma pikkukaupunki. Torilla oli kiva kävellä ja katsella elämää.

Bamberg

Lichtenfelsin leirintäalueen sämpyläjono

Ajoimme Eisfeldissä entiseen DDR:ään

Saksojen välistä raja-aitaa oli vielä jäljellä

Meiningen

Nätti pikkukylä entisessä DDR:ssä

Lähdimme kohti pohjoista ja pidimme piknikin maaseudulla puisen vartiotornin lähellä. Vartijoita emme nähneet, mutta sotilasajoneuvoja oli tornin vieressä. Saavuimme Eisenachiin, Wartburg-autojen kaupunkiin. Ostin uuden Praktica BX20-kameran entisen Praktican tilalle. Käyttämäni pokkari ei miellyttänyt. Kunnon järjestelmäkamera sen olla pitää. Viivyimme Eisenachissa puoli päivää. Kaupunki oli sopivan kokoinen ja miellyttävän vanha ja tunnelmallinen. (Uusi kamerani hajosi pian, eikä sitä saanut Suomessa korjattua. Varaosia ei ollut saatavana.)

Olimme vahvasti kotimatkalla, suuntamme oli pohjoinen. Ajoimme uudelleen avatun rajanylityspaikan läpi Iftassa ja olimme pian Wizenhausenissa, joka oli nätti keskiaikainen kaupunki Göttingenin alapuolella. Ruokailimme Zum Zkump-nimisen ravintolan terassilla kävelykadulla. Oli kiva kesäkeli ja olimme shortseissa.

Ajoimme Göttingenin ja Braunschweigin kautta Uelzenin eteläpuolelle, jossa oli kiva ruokapaikka sienen muotoisessa tienvarsikuppilassa Lüneburgin nummella Vanhan Suolatien varrella.

Ennen Lübeckiä kävimme Moislingin Citti Grossmarktissa ostamassa verovapaata elekroniikkaa. Samasta paikasta olimme ennenkin hankkineet tavaraa, etenkin radioita ja muita musiikkiin liittyviä vempaimia. Ajoimme Fehmarnin saarelle Puttgardenin satamaan, jossa jonotimme lauttaan kolme tuntia. Ennalta varattuja lippuja meillä ei ollut.

Eisenachin asema ja posti

Sympaattinen ravintola Lüneburgin nummella Vanhan Suolatien varrella

Moisling, Citti Grossmarkt

Jonotimme kolme tuntia lauttaan Puttgardenissa

Ajoimme Tanskan läpi yhtä soittoa ja saavuimme Helsingøriin. Siellä jonotimme lauttaan kuusi tuntia ilta-yhdeksästä yö-kolmeen. Muu perhe nukkui, mutta minun oli pysyttävä hereillä ja ajettava nytkähtelevän jonon mukana vähän kerrassaan kohti lauttaa. Kesäsesonki oli kiivaimmillaan ja vain yksi lautta kulki, toinen oli rikki. Sinä yönä en nukkunut. Piristyimme vasta aamu-uinnilla Ruotsin Värnamossa.

Aamu-uinti Värnamossa

Ajoimme Tukholmaan, jossa kävelimme Vanhassakaupungissa, Kuninkaanlinnan luona ja Sergelstorgetilla. Juoksin poikien kanssa puoli kierrosta Olympiastadionin juoksuradalla.

Seilasimme Tukholmasta Turkuun, josta ajoimme kotiin Vantaalle. Aloimme viettää arkea hyvillä mielin. Reissu sujui suunnitelmien mukaan ja kivaa oli. Ajoimme 5000 km. Työt alkoivat vasta viikon kuluttua.