torstai 18. helmikuuta 2016

Viron saarimatka 28. Kesselaid. Syyskuu 2010

SAARIMATKA KESSELAIDILLE 18.9.2010

Kesselaid sijaitsee Viron länsirannikolla mantereen ja Muhun välissä

Kiersimme Kesselaidin vastapäivään

Nõmme Kõrts perjantaina 17.9.2010. Siellä on kiva poiketa, jos on aikaa. Meillä oli.

Koluvere Loss oli matkamme varrella. Sitä korjattiin. Puhdistus-kirjan tapahtumia oli Koluveressä.

Kiltsin lentokenttä. Tuomas lähdössä lentoon, Indrek hymyilee. Jäimme Haapsalun Viieristille yöksi.
 
Vihula mõis seuraavana aamuna. Olen aina tykännyt Vihulasta, samoin Tuomas.

Kokoontumispaikkamme oli Komsin rauniokirkko lauantaiaamuna 18.9.2010

Lähdimme vanhalla kalastusveneellä Virtsusta Kesselaidille. Kesselaid sijaitsee Viron mantereen ja Muhun välisessä Suur Väin-salmessa 8 km päässä Virtsusta.

Kaikilla oli pelastusliivit. Aluksessa oli Belaruksen traktorinmoottori.

Ohoi, maata näkyvissä! Kesselaid oli edessämme.

Kesselaidin satama. Matka kesti kolme varttia.

Tahtoo kahvia. Joko sytytetään nuotio?

Keitimme tulokahvit. Nautimme sen kanssa Haapsalun Teele Kohvikista ostettua piirakkaa
 
Tuomas, Indrek ja Talis Kesselaidin itärannalla

Hilkka keräsi kiviä, jotka Manu kantoi repussaan

Kesselaidin länsipuolella on törmäranta

Saavuimme törmän vaikutuspiiriin

Heitimme veteen astinkiviä

Tuomas kiipesi törmälle, josta näki kauemmas

Marju kantoi koiran rannalta ylös

Kesselaidin karttataulu

Hilkka keräsi kasveja. Venemiehet keräsivät saavin täyteen sieniä. Olemme pian Kesselaidin satamassa. Saaren ympärysmitta oli 6 km.

Venematkalla takaisin Virtsuun

Merimatka Virtsuun oli keikkuvaa, sivutuulta oli 10m/sek

Matkalla Tallinnaan sattui ikävä tapaus. Haapsalun yössä vasen takapyörä oli yritetty varastaa. Siitä oli irroitettu neljä pulttia ja se oli kiinni enää vain lukkopultilla, joka onneksi piti, mutta pyörä vääntyi vinoon. Kuului kova pamaus ja meno tyssäsi 90 km/h nopeudesta. Onneksi Indrek sai pidettyä auton hallinnassa.

Automme jäi osittain tielle. Indrek ja Tuomas vaihtoivat pyörän ja minä varoitin muuta liikennettä näyttämällä työntöliikkeitä, jotta autot siirtyisivät keskemmälle tietä.

Ehdimme Linda Linen laivalle juuri ja juuri. Karolin lähti heti, kun astuimme laivaan klo 21.00.

Helsingissä oli pimeää, kun saavuimme Makasiiniterminaaliin klo 23.00. (Etualan parkkialueelle ja puolittain Makasiiniterminaalin paikalle on suunniteltu Guggenheimin taidemuseota)



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti