lauantai 27. helmikuuta 2016

Viron saarimatka 44. Tauksin hukkareissu. Helmikuu 2015

TAUKSIN HUKKAREISSU 1.3.2005

Teimme Viroon hukkareissun, joka oli ensimmäinen laatuaan. Reissu ei kuitenkaan ollut turha.

Tauksin saari sijaitsee Viron länsirannikolla Haapsalusta etelään. Majoituimme Hotel Altmõisaan.

Rummu karjäär

Matkustin Manun kanssa Helsingistä Tallinaan 28.2.2015 Ms Finlandialla. Käytin matkaan Eckerö Linen 5 euron joululahjalippuja. Ajoimme Indrekin kyydissä Tallinnasta kolmistamme Padisen lähelle katsomaan erikoista nähtävyyttä. Rummun vankilan lähellä on Rummu karjäär-niminen paikka. Avolouhoksen pohjalla on autioita kerrostaloja, jotka ovat puoleen väliin asti vedessä. Katsoimme youtubesta filmejä, joissa ihmiset sukeltavat talojen alakerroksiin ja hyppelevät räystäiltä veteen. Rummu karjäär on suosittu uimapaikka kesäisin. Nyt vesi oli jäässä.

Hotel Altmõisa

Yövyimme Tuurussa erämaahotelli Altmöisassa, joka avattiin yhdeksi yöksi meitä kolmea varten. Söimme kuhaa ja saunoimme. Soittelin käytävän vanhalla pianolla yhdellä sormella Jambalayaa.

Lähdimme aamulla 1.3.2015 Altmöisasta Sassi-niemelle tarkoituksenamme kävellä jäätä pitkin Tauksin saarelle ja kiertää sen ympäri. Oli Viron eduskuntavaalipäivä. Liput liehuivat saloissa.

Jätimme auton lomakylän luo ja kävelimme Sassi-niemen länsirannan edustalla kovalla teräsjäällä muutaman kilometrin kohti Tauksia. Alue on Viron länsirannikolla parikymmentä kilometriä Haapsalusta etelään. Ülle saapui seuraamme.

Sassi-niemen ja Tauksin välinen kapea salmi olikin sula. Indrek yritti kahlata, mutta salmi oli liian syvä. Olisi pitänyt olla vene. Käännyimme takaisin, meillä ei ollut mitään keinoa salmen ylittämiseksi. Olimme lähellä Tauksia, mutta kuitenkin niin kaukana.

Sassi-niemen rannat olivat vahvassa jäässä

Vastaamme tuli avovesi. Indrek kahlasi, mutta palasi pian takaisin.

Lohdutukseksi viritimme Sassin niemeen nuotion ja keitimme vahvat kahvit. Sitten lähdimme pois.

Talvi 2015 oli erikoinen. Joulun tietämillä oli Helsingissä ja Pohjois-Virossa 15 cm lunta ja vähän pakkasta, mutta sitten lämpeni ja lämpötila oli nollassa tai vähän sen yläpuolella reissuumme asti. Ilmatieteen Laitoksen jäätiedoituksen mukaan jäätä piti olla Tauksin alueella Väinameressä 10-20 cm.

Talvi 2016 oli samanlainen. Tammikuun pakkaset jäädyttivät jään 20 cm paksuiseksi Tauksin alueella. Ülle varasi meille 12 paikkaa Hotel Altmõisasta. Ne piti kuitenkin perua, sillä ilmat lämpenivät ja jäät hävisivät helmikuun loppuun mennessä, jolloin olimme suunnitelleet Tauksin-matkamme.

Vuonna 2017 yritämme taas. Kolmas kerta toden sanoo.