perjantai 13. huhtikuuta 2018

Viron rannikko 14. Rocca al Mare-Tallinnan satama. Toukokuu 2001

Lauantai 5.5.2001. Länsirannikko

Kävelymatkamme Rocca al Maresta Tallinnan satamaan on kartan oikeassa ylälaidassa

Tein päiväreissun Viroon. Lähdin Helsingistä Siljan Super Sea Catilla klo 8.15 ja saavuin Tallinnaan klo 8.45 Viron aikaa. Kävelimme mukavassa kevätsäässä Tallinnan länsipuolella Rocca al Maren ulkoilmamuseon portilta Tallinnan satamaan. Meitä oli yhdeksän kävelijää. Olin ainoa suomalainen, muut olivat virolaisia. Matkalla olivat ensimmäistä kertaa mukana kuusivuotias Hannes ja yhdeksänvuotias Angela.

Valkovuokot kukkivat, kun laskeuduimme Rocca al Maren ulkoilmamuseon aidan jälkeen Kopli-lahden rantaan. Kuljimme kielletyn ampumaradan läpi, sivuutimme Maxi Marketin, ylitimme pari puroa kaatuneita puita pitkin ja saavuimme kulotetulle, mutaiselle alueelle joen rantaan. Kaadoimme tukin joen poikki. Sen sekä muiden puunkappaleiden ja kuormalavan avulla ylitimme mutapohjaisen, ruskeavetisen joenuoman.

Saavuimme Kopli-lahden hiekkarantaa pitkin evästauolle Koplin sataman viereen. Tauon jälkeen kävelimme Koplin puutaloalueen läpi nätissä auringonpaisteessa. Mitään kummallista emme havainneet, vaikka meitä oli varoitettu Koplin vaarallisuudesta ja rikollisuudesta.

Laskeuduimme raitiovaunuvarikon luota alas rantaan. Saavuimme Paljassaaren niemeen, jossa revin housuni piikkilankaan, kun menin katsomaan järeitä betonibunkkereita. Pienet Angela ja Hannes uivat! Paljassaareen ei ole rakennettu asuintaloja, vaikka paikka olisi niille mitä parhain.

Korgemäe otsissa oli vainajan muistolaatta. Suomenlaivoja seilasi Tallinnanlahdella. Lahden vastarannalla näkyivät Lasnamäen vaaleat talot. Katariina kai-laiturin päässä oli kalastajia ja kaksi autoa.

Saavuimme Tallinnan satamaan junanrataa pitkin. Moikkasimme veturimiehille ja he meille töräyttämällä junanpilliä. Astuin D-terminaaliin ja lähdin Super Sea Catilla Helsinkiin klo 18.30. Virolaiset lähtivät takseilla Rocca al Mareen hakemaan autojaan. Kävelimme 24 km.

Lähdin Helsingistä Super Sea Catilla Tallinnaan

Tapaamispaikka oli Rocca al Maressa

Lähdimme kävelemään ulkoilmamuseon aidan viertä

Laskeuduimme Kopli-lahden rantaan valkovuokkojen kukkiessa

Menimme kannasta pitkin Paljassaareen

Paljassaaren vesisysteemejä

Revin housuni Paljassaaren piikkilankoihin

Katariina kai-laiturin päässä oli kalastajia ja kaksi Ladaa. Tallinnanlahden takana näkyy Lasnamäe.

Saavuimme Tallinnan satamaan junanrataa pitkin

Ohitimme Linnahallin sataman

Vana Tallinn oli laiturissa. Lähdin Super Sea Catilla kotiin.

KOLME LISÄKUVA

Ylitimme alkumatkalla muutamat purot kaatuneita puita pitkin

Kulotettua rantaa Kopli-lahden rannalla

Ylitimme joen omatekoista siltaa pitkin