perjantai 2. lokakuuta 2020

Keski-Eurooppa 7, 1990

AUTOMATKA BERLIINIIN 28.9-7.10.1990. SAKSOJEN YHDISTYMINEN                                      

(Reittikartta jutun lopussa)

Berliinin muuri murtui 9.11.1989. Saksat yhdistyivät 2-3.10.1990 välisenä yönä klo 00.00. 

Lähdin perheen kanssa todistamaan Saksojen yhdistymistä. Seilasimme ensin Siljalla Helsingistä Tukholmaan. Autonamme oli uudenkarhea kahden litran Toyota Camry. Meitä oli matkassa koko perhe, eli vaimo ja minä sekä 13- ja 8-vuotiaat poikamme. Olimme ottaneet töistä viikon loman ja anoneet pojille kouluista vapaata.

Seilasimme Siljalla Helsingistä Tukholmaan                                               

Ensimmäinen tauko Tukholmasta lähdettyämme oli perinteisesti kolmen tunnin ajon jälkeen Brahehuset, joka oli Vätternin rannan tuntumassa. Söimme eväitä ja kävimme hyppimässä linnan raunioilla.

Menimme lautoilla Helsingborgista Helsingöriin sekä Rödbystä Puttgardeniin. Saavuimme Länsi-Saksaan ja jäimme yöksi hotelliin Fehmarnin saarelle Burg auf Fehmarn-nimiseen pikkukaupunkiin. Päivän ajo Tukholmasta oli 800 km.

Menimme seuraavana aamuna huvipuisto Hansaparkiin, joka oli keskellä maaseutua. Huvittelimme puiston laitteissa mm. istumalla korkeassa maailmanpyörässä. Pojat kävivät useassa vauhdikkaassa laitteessa, odottelimme heitä vaimon kanssa penkeillä.

Huvien jälkeen vakavoiduimme, kun ajoimme Hampurista etelään Bergen-Belsenin keskitysleirille. Siellä oli mm. Anne Frankin viimeinen leposija. Vanhoja parakkeja ei ollut enää jäljellä, mutta suuria hautakumpuja oli. Eräässä hautakummussa luki: Hier ruhen 1000 tote. April 1945. Tässä lepää 1000 kuollutta. Huhtikuu 1945.

Vietimme ensimmäisen yön Burg auf Femarnissa

Bergen-Belsen                                                                      

Bergen-Belsenin eteläpuolella on vanha mielikaupunkimme Celle, jonne menimme syömään ja ostamaan pojille muotivaatteita. Yöksi ajoimme hotelliin Eicklingeniin.  

Saavuimme Länsi-Saksasta Itä-Saksaan Helmstedtin rajanylityspaikasta tiistaina 2.10.1990. Tulliaseman läpiajo tuntui ihmeelliseltä, sillä se oli miehittämätön. Magdeburgin lähellä pidimme evästauon, jonka jälkeen jatkoimme Potsdamiin. Siniset bensankatkut tuntuivat nenissä ajaessamme Potsdamin keskustassa moskeijamaisen kirkon ohi Sans Soucin linnaan. Itäautojen kaksitahtimoottorit savusivat. Sans Soucin linna on Fredrik Suuren rakennuttama rokokoopalatsi vuodelta 1747. Se on ulkoa päin niin kaunis, ettemme edes ajatelleet mennä sisälle, vaan kävelimme palatsin pihalla ja upeassa puistossa. Sitten Berliiniin!

Ajoimme Länsi-Saksasta Itä-Saksaan Helmstedtin miehittämättömän raja-aseman läpi 

Potsdam

Potsdamin hengitysilma oli huonolaatuista

Olimme matkalla Berliiniin, DDR:n pääkaupunkiin
                                         
Olimme varanneet yhden yön Hotell Pension Kronesta Kantstrasselta. Hotelli sijaitsi Länsi-Berliinissä lähellä Ku´Dam Eckiä ja Kaiser Wilhelm Gedächtniskircheä. Kirjoittauduimme sisään ja lähdimme ajelemaan kaupungille.

Kävimme Potsdamer Platzilla, jonka lähellä oli Checkpoint Charlie. Näimme DDR:n valkoisen eduskuntatalon Palast der Republikin, jonka seinissä kiilsi kupari. Ajoimme Itä-Berliinin pääkadun Unter den Lindenin kokonaan. Kävimme Alexanderplatzilla. Palasimme hotellille ja jätimme auton kadulle parkkiin.

Illansuussa lähdimme kävellen kohti suurta tapahtumaa, jota vietettiin Brandenburgin Portilla. Nautimme kahvit ja limpsat ulkoilmakahvilassa Ku´Dam Eckillä ja välipalan tavaratalo KaDeWe:n yläkerroksen ravintolamaailmassa. Kävelimme Brandenburgin Portille Potsdamer Platzin kautta laajaa muurien välistä avointa hiekkakenttää pitkin. Kuolemankaistaleeelta oli siivottu piikkilankaesteet, miinat ja kaikki muu ylimääräinen. Muurit olivat poissa. Vanhat ratikkakiskot ja kivetyn kadun pinta olivat paljastuneet esiin. Ihmisiä parveili odottavin mielin. Saavuimme Brandenburgin Portin juhla-alueelle illan hämärtyessä. 

Palast der Republik und Berliner Dom

Brandenburgin Portti. Trabant keikkui ylhäällä nosturin nokassa

Muurien välistä kuoleman kaistaletta Brandenburgin Portin ja Potsdamer Platzin välillä

Ihmisiä alkoi kerääntyä Portille illalla 2.10.1990

Brandenburgin Portilla juhlittiin ja metelöitiin niin äänekkäästi, että lähdimme hotellille
             
Kaikenlaista itäblokin sotilasrihkamaa ja muuta krääsää oli myyntipöydillä. Muurin moduleita oli tuotu paikalle. Trabant roikkui korkealla ilmassa nosturin kärjessä. Brandenburgin Portin päällä ollut ratsukko oli poissa. Ihmisiä valui alueelle, ilta alkoi pimetä. Itä-Saksan leikatut liput liehuivat, lippujen keskellä olleet harpit ja vasarat oli poistettu.

Kun kello läheni iltakymmentä, alkoi kansa riehaantua. Huuto ja mekastus kasvoi ja pulloja alkoi lennellä katuun. Lasinsiruja oli jaloissa. Tulimme siihen tulokseen, että se juhla ei ollut lapsia varten, joten lähdimme hotellille. Katselimme hotellin TV:stä juhlat loppuun suorana lähetyksenä ja kävimme nukkumaan.

Seuraavana aamuna, keskiviikkona 3.10.1990 kello kuusi lähdin juoksulenkille, muut jäivät nukkumaan. Aurinko paistoi. Hölkkäsin Siegessäulen luo ja siitä suoraa Strasse des 17 Juni-katua pitkin edessä siintävää Brandenburger Toria kohti. Tuuletin reilusti juostessani Portin keskimmäisen holvin läpi ja jatkoin Unter Den Lindeniä pitkin Alexanderplatzille. Hyvältä tuntui. Kylmä sota oli ohi! 

Palasin takaisin samaa reittiä. Ohitin Berliner Domin, Palast der Republikin, Oopperan, vanhan pylväikkörakennuksen ja Aeroflotin toimiston. Tuuletin taas hölkätessäni Brandenburgin Portin läpi. 

Näin paljon ihmisiä läheisen Valtiopäivätalon pihalla ja suuntasin sinne. Nousin raput rakennuksen ovelle ja painuin sisään. Mustapukuista juhlakansaa oli aula täynnä. Äkkiä joku tarttui takaapäin hihaani. Se oli vartija, joka sanoi, että en kuulu joukkoon ja talutti minut hihasta retuuttaen ulko-ovelle. Valtiopäivätalossa oli alkamassa virallinen Saksojen yhdistymisjuhla. Oli Tag der Deutschen Einheit.

Juoksin hotellille, hölkkäni kesti kaksi tuntia. Perhe oli heräilemässä, kun saavuin. Maksoimme majoituksen ja pakkasimme auton. Nautimme aamiaisen lähikahvilassa. Ajoimme Brandenburgin Portille ja kun mitään ajokieltoa ei näkynyt, ajoin Portin keskimmäisestä holvista läpi. Muut autot seurasivat esimerkkiäni ja tulivat perässä. Nosturin nenässä ollut Trabant oli poltettu ja se roikkui rujona maassa muurielementtien edessä.

Käyskentelimme jonkin aikaa Portin luona ja ajoimme sitten Alexanderplatzin kautta Brunnenstrasselle. Olimme katsoneet kartasta, että siellä oli Itä- ja Länsi-Berliinin raja. Muuri löytyi. Sielläkin muureja oli ollut kaksi ja niiden välissä 30 metrin levyinen, nyt jo nurmettunut kuolemankaistale. Kadun kohdalta muuri oli poistettu, mutta kaistaleen reunoilla talojen välissä muuria vielä oli. Otin auton työkalupakista vasaran ja ison meisselin. Hakkasimme poikien kanssa muurista omat palaset matkamuistoiksi.

Ajoin Brandenburgin Portin läpi sen keskimmäisestä holvista

Poltettu Trabant oli laskettu alas

Itä-Berliinin pääkatu Unter den Linden

Palast der Republik

Palast der Republik ja Berliner Dom ovat Spree-joen rannalla

Brunnenstrasse, muurien välinen kaistale

Hakkasimme omat palaset muurista

Muurinpalaset kiinnostivat muitakin

Berlin-Alexanderplatz

Ajelimme vielä Berliinin keskustassa. Pysähdyimme toviksi Schloss Charlottenburgin luo kävelemään linnanpuistoon ja jatkoimme siitä Olympiastadionille. Kävelimme stadionin juoksuradalla ja katsomoissa. Johtajan aitio oli jäljellä. Stadionin portilla oli Berliinin Olympialaisten 1-16.8.1936 kivinen voittajien kunniataulu, joka oli suomalaisittain mairitteleva: 5000 m: Höckert. 10000 m: Salminen. 3000 m esteet: Iso-Hollo, Rekki: Saarvala, Kreikkalais-Roomalainen paini, kevytsarja: Koskela, Nyrkkeily: Suvio, Taidekilpailut, Eeppiset teokset: Karhumäki. 

Lähdimme ajamaan moottoritietä Berliinistä kohti Hampuria, kyltit ohjasivat Rostockiin. Tien varrella oli heti alkumatkasta Berliinin ulkopuolella tarkastusasema, joka ei enää ollut käytössä. Ylikulkusillassa oli mainos, jonka suomensin: Traktorexpert, partnerinne SNTL:ssä. Vartiotorni oli jokaisessa liittymässä. Saavuimme Wittenburgiin tauolle ja kävimme syömässä. Lähellä oli armeijan varikko ja paljon sotilasajoneuvoja. 

Tulimme Mölniin, jossa kuvasin pojat keppostelija Till Eulenspiegelin patsaalla. Pidimme evästauon Küchenseen rantalaiturilla ja ajoimme Razenburgin kautta rikotulle Schlutupin rajanylityspaikalle ja sitten Lübeckiin. 

Berliinin Olympiastadion

Stadionin katsomo

Toimeton tarkastusasema Berliinin ulkopuolella
                     
Schlutup. Rikottu raja-asema lähellä Lübeckiä.

Lauttamme lähti Puttgardenista Rödbyhyn
                                                   
Ylitimme Fehmarnbrücken ja tulimme Puttgardenin satamaan. Pääsimme pienellä odotuksella ensimmäiseen laivaan ja olimme tunnissa Tanskan Rödbyssä. Ajoimme Tanskan läpi Helsingöriin, josta menimme lautalla vartissa Ruotsin Helsinborgiin. Sitten yksitoikkoinen ajo E4-tietä, mutta välillä kaunista Vätternin rantaa pitkin ja sitten metsäisen maaseudun halki Tukholmaan ja laivaan, joka seilasi seuraavaksi aamuksi Helsinkiin. Ajomatkaa tuli 3000 km. Alkaako tästä uusi aika Euroopassa?

Deutsche Demokratische Republikiä eli DDR:ää ei enää ole. Itä-Saksaa ei enää ole. Länsi-Saksaa ei enää ole. On vain Saksa.

John F. Kennedy sanoi vuonna 1963: Ich bin ein Berliner. (Olen berliiniläinen.)

Ronald Reagan sanoi Gorbatshoville vuonna 1987: Mr. Gorbatshov, tear down that wall. (Herra Gorbatshov, purkakaa tuo muuri.)

Ajoreittimme

Ps. Berliinin muuri murtui 9.11.1989. Kävin vaimon kanssa Berliinissä heti muurin murtumisen jälkeen joulukuussa 1989. Lensimme Lufthansalla Helsingistä Hampuriin ja Hampurista Pan Amilla Länsi-Berliiniin. Jonottaessamme Brandenburgin Portin lähellä pääsyä muurissa olevasta kulkuaukosta Itä-Berliiniin, käännytti vartioiva poliisi kaikki ulkomaalaiset ja päästi aukosta läpi vain saksalaiset. Miten hän onnistuikin erottamaan turistit saksalaisista, vaikka olimme aivan hiljaa emmekä puhuneet sanaakaan. Jouduimme menemään Check Point Charlien viralliselle rajanylityspaikalle lähelle Potsdamer Platzia. Saimme passeihimme DDR:n leiman, mikä tietysti lohdutti harvinaisuudellaan. Kävelimme Itä-Berliinin pimeässä illassa Friedrichstrassea Unter den Lindenille ja sitä pitkin Alexanderplatzille ja Palast Hotelille kahville. Sitten samaa reittiä takaisin. Kamerani itäsaksalainen Praktica Super TL lakkasi toimimasta, enkä saanut sillä Itä-Berliinissä yhtään kuvaa. Se sai nähtävästi chokin jouduttuaan takaisin valmistusmaahansa. Kameraan tuli niin paha vika, että sitä ei saatu Suomessa enää korjatuksi. Ostimme valokuvien korvikkeina matkamuistoiksi Berliini-aiheisia postikortteja.
                                                                          

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti