torstai 15. lokakuuta 2020

Viron automatka 2, 1995

AUTOMATKA VIROON 15-20.7.1995

(Ajokartta jutun lopussa)

Lähdimme autoreissulle Viroon neljä vuotta maan uudelleenitsenäistymisen jälkeen. Tein matkan vaimon ja 13-vuotiaan poikamme kanssa. Autona oli Toyota Corolla 1,6 Liftback. Seilasimme Helsingistä Tallinnaan ja takaisin Vikingi Express II:lla. Autot sidottiin pyöristään kiinni autokannen lattiaan.

Seilasimme Helsingistä Tallinnaan Viking Express II:lla

Autot sidottiin kiinni autokannen lattiaan

Teimme Virossa kaksi erillistä lenkkiä. Ensimmäinen suuntautui Länsi-Viron saarille Hiidenmaalle, Saarenmaalle ja Muhulle. Toisen lenkin teimme Tarttoon, Viljandiin ja Pärnuun. Yksi Suomen markka oli 2,5 Viron kroonia.

Ensimmäiselle lenkille tulivat mukaamme ystävämies ja hänen 4-vuotias tyttärensä. Vaimo ja vuoden ikäinen poika jäivät kotiin. Lähdimme matkaan heidän kotoaan Tabasalusta. Automme oli yön tuttavien autotallissa. Emme uskaltaneet jättää sitä ulos.

Ensimmäinen pysähdys oli kahvitauko Best Western Peoleossa 15 km päässä Tallinnasta etelään. Joimme kahvit. Haapsalussa kävimme Kaubahallissa ja sukulaisten talossa Viieristillä. Näimme Piispanlinnan kirkon enkeli-ikkunan. Kävelimme sympaattisessa pikkukaupungissa. Seilasimme lautalla Rohukülasta Hiidenmaan Heltermaalle.

Kävimme ostoksilla Haapsalun Kaubahallissa

Haapsalu oli idyllinen pikkukaupunki

Kävimme sukuloimassa Viieristin talossa

Lauttajono Rohukülassa

Ajoimme lauttaan ja seilasimme Rohukülasta Hiidenmaan Heltermaalle

Ajoimme Hiidenmaan ympäri Emmasten, Kõrgessaaren ja Kärdlan kautta lauttasatamaan, josta Ahvenanmaalta vuokrattu avonainen Värdö-lautta vei meidät Saarenmaan Triigiin. Vettä pärskyi autojen päälle kastellen autot. Toiset ihmiset istuivat autoissaan, toiset seisoskelivat kannen pärskeissä. Kansi oli täynnä, sinne sopi 15 autoa puskurit puskureissa kiinni.

Ajoimme Orissaaren lähelle ystävämme tutulle yöksi. Tutulla oli vaihtokaupalla saatua sota- ym. romua pellollaan. Kävimme Muhulla Pädasten rauniokartanolla. Komea kartano oli edullisesti myynnissä, mutta kaupan ehtoihin kuului kallis entisöiminen. Jututimme Nõmmkülan satamassa silakankalastajia.

Kävimme Kuressaaressa. Kävelimme kaupungilla ja tutustuimme linnaan. Ruokailimme Tuuleveskissä. Vartiotorneja näkyi olevan vielä pystyssä pitkin saarta.

Pistäydyimme Maasin maalinnan raunioilla. Oli oltava varovainen, ettei tippunut kummun päältä suoraan alas avonaisiin holveihin. Kaalin meteoriittikraateri nähtiin. Oli hienoa, että meillä oli virolainen ystävä mukana oppaana. Turismi ei ollut vielä yleistynyt Viron maaseudulla. Useammat suomalaiset kävivät vain Tallinnassa.

Palasimme illalla Tallinnaan ja yövyimme ystävien luona.

Värdö-lautta kulki Hiidenmaalta Saarenmaalle

Autot olivat lautalla ahtaasti

Vesi pärskyi autokannelle

Yötalomme takapihalla oli monenmoista rojua

Menimme Saarenmaalla kyläkauppaan

Kyläkaupassa

Pädasten rauniokartano Muhulla

Kuressaare

Kohvik Veski, Kuressaare

Maasin maalinnan rauniot

Toiselle lenkille lähdimme sukulaistädin kanssa. Ajoimme tuttujen luo Paideen ja sieltä Tarttoon, jossa kävelimme kaupungilla. Näimme Raatihuoneen, Enkelinsillan, Pirunsillan ja vinon talon. Pistäydyimme Püssirohukeldesissä, jossa täti tilasi vain allikavettä. Matkalla Pärnuun pysähdyimme Võrtsjärven rannalla ja Viljandin linnanraunioilla.

Yövyimme Häädemestessä Valge Motellissa. Kävin Pärnussa parturissa. Pärnun rannalla emme viihtyneet kovan tuulen takia, kylpylän päärakennus nähtiin

Ajoimme Tallinnaan. Matkaa tuli 900 km. Kävimme kylässä Tallinnan Endla-kadulla ja sukulaisten suvilassa Mähellä.

Tuttujen talo Paidessa

Tarton Püssirohukelderin edessä oli iso tiilitalo