maanantai 18. syyskuuta 2023

Liftireissu 10, Italia 1973

LIFTI VERONASTA LIMONEEN KESÄLLÄ 1973

Meitä oli kaksi nuorta paria lomalla Garda-järvellä kesällä 1973. Olimme kahden viikon seuramatkalla Limonessa siten, että ensimmäiseksi viikoksi vuokrasimme auton ja toisen viikon olimme paikoillamme.

Vuokra-automme oli Fiat 127 ja se tuotiin Veronasta hotellillemme. Viikon kuluttua meidän piti palauttaa auto takaisin Veronaan.

Ajoimme seuraavanlaisen lenkin: Limone-Riva-Rovereto-Trento-Bolzano-Merano-Davos-Milano-Torino-Ventimiglia-Monaco-Genova-Limone. Milanon Tuomiokirkon luona autostamme rikottiin etusivuikkuna ja sisällä ollut kamera varastettiin. Kävimme poliisiasemalla tekemässä rikosilmoituksen vakuutusyhtiötä ja autovuokraamoa varten. Torinon torilta ostimme arbuusin. Miehet viheltelivät bikini-pukuisille daameillemme.

Jätimme automatkan jälkeen tytöt hotelliimme Limoneen ja lähdimme miehissä palauttamaan autoa Veronaan. Palasimme Limoneen liftillä.

Alkumatka Veronasta sujui liftatessa jotenkuten, mutta sitten tyssäsi, kun olimme keskellä maaseutua. Lifti ei sujunut, emme päässeet yhteenkään autoon. Hellettä piti ja huikoi. Saimme ystävällisiltä ihmisiltä heidän puutarhastaan kypsiä persikoita suoraan puusta janoomme. Kaverini oli mustine hiuksineen ja viiksineen aivan italialaisen näköinen. Se kai auttoi. Lehdissä oli ollut juttuja, että joku liftari oli surmannut autonkuljettajan ja siksi liftareita piti varoa.

Lopulta pääsimme yhden engelsmannin isolla Jaguarilla perille. Hän kertoi meille uutisen surmasta, mutta päätti silti ottaa meidät kyytiin. Käytimme 100 km matkaan koko päivän.

Limone sijaitsee Garda-järven rannalla Italiassa

Välimeren rannikkoa

Kosken kuohuja Alpeilla

Korttien kirjoittelua Alassiossa, Italiassa. Kuvassa myös automme.